Suomen pohjavesiä ei saa myydä ulkomaalaisomistukseen!

Emma
Vieras

/ #21

03.05.2011 22:23

Esimerkki elävästä elämästä: Kangasalan ja Pälkäneen rajalla olevalle Vehoniemen-Syrjänharjun alueelle on tulossa tekopohjavesilaitos, jota hallinnoi Tavase Oy. Siitä omistaa 60-70 % Tampereen kaupunki. Yhtiö tulee alueelle kysymättä keneltäkään mitään. Kangasalan kunnalla on n. 7 % omistus yhtiöstä, mutta Pälkäne ei omista siitä mitään eikä sillä ole minkäänlaista sananvaltaa yhtiöön eikä sen toimintaan nähden. - Tavase Oy on nyt hakemassa rakennuslupaa, kunhan se on päivittänyt rakentamisensa. Yhtiö on viimesimmän raportin mukaan tulossa lähemmäs Pälkäneen keskustaa kuin mitä alunperin v. 1995 - 2002 aloitetuissa suunnitelmissa oli tarkoitus. Uutta YVA:a ei kuulemma tarvita. Vaikka suunnitelmat ovat osoittautuneet kestämättömiksi, niiden mukaan yhtiö aikoo toimia kansalaisten vastaväitteistä huolimatta. Alue on sopimaton laitoksen rakentamiselle. - Suuri epäilys onkin, että suunnitelman tarkoituksena on vain nykyisen hyvän POHJAVEDEN VALJASTAMINEN, koska kokeissa ei ole käytetty vielä tippaakaan Roineen vettä, jonka puhdistamiseen papereiden mukaan laitos on tarkoitettu.