Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

yksi kiukkuinen äitee

/ #206

03.09.2013 12:05

Tämä ehdotus on kyllä kummallisimpia mitä koskaan olen nähnyt ja tämä on vielä säästölinjaus!
Ei nimittäin mahdu minun pieneen hiukan koulutettuun päähän, miten kodinhoidontuen osittaminen vanhemmille toisi valtiolle säästöjä.
Tässä on pakostakin ollut ajatuksena arvon päättäjillä (kun muuta ajatusta siellä ei tätä nykyä ole ollut) eläkeiän nosto. Tosin tämä nyt vain vaatisi siltä äidiltä sen vakituisen työsuhteen jotta tähän tavotteeseen päästään.

Minä haluaisin nähdä enemmän faktaa pöydässä. Kuinka paljon kodinhoidontukea käytetään? Ketkä ovat käyttäjät? Mitä tapahtuu äideille sekä lapsille, jos ositus päätetään toteuttaa. Onko päättäjien viisaat aivoitukset niin kieroja, että työttömäksi joutuvat äidit palkataan kunnan listoille hoitamaan lapsia päiväkoteihin tai perhepäivähoitajina, kun väistämättä taitaa tulla päivähoitoon jonoa alle kaksi vuotiaista lapsista? Miten käy, jos äiti kortistossa joutuisi kurssille tai lyhyeen sijaisuuteen, miten järjestyy hänen lapselleen päivähoito?

Ja sitten ne säätöt. Jos kodihoidontuki on liikaa valtiolle, niin mitä on työttömyyspäiväraha? Eikös se ole enemmän kuin kodinhoidon tuki?
Mutta tottakai ymmärrän teitä arvon päättäjät, että verorahoja te siellä kärkytte ja mistäpäs muualta te ne haluatte, kuin meiltä äideiltä jotka linnottautuu vuosiksi punkkereihinsa "lypsämään" valtiolta rahoja. Arvon päättäjät, olettekos huomanneet, että olemme myös tekemässä meidän pienelle valtiolle lisää veronmaksajia? Miksi meitä nyt pitää niin kovasti tästä kurittaa? Vai eikö tämä valtio tarvinnutkaan lisää kansalaisia?

Ja vielä yksi miete, mikä päässäni on tämän uutisen tiimoilta liikkunut usein. Taannoin oli paljon puhetta etuuksien järkevöittämisestä, ettei asikkaan tarvitsisi juosta luukulta toiselle. Alkaa tästä varsinainen luukkuralli? Kun äiti on työtön, eikä pääse osoitetulle kurssille, kun lapsen hoito ei järjesty, pääsee hän sossunluukulle ja taas uudelleen joskus ehkä työkkärinluukulle tai varmaan sitä ennen pari kertaa käy terkkarinluukulla (tämä nyt voi käydä ilman edellisiä luukkuja).... Mutta hei haloo päättäjät ruohonjuuri taso kutsuu. VOisitteko ystävällisesti laskeutua tänne kansalaisten tasolle.