Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi


Vieras

/ #231

05.09.2013 12:09

Olisi oikeasti kiva tietää, mitä päättäjillä on päässä liikkunut, kun eipä tämä ainakaan säästöjä tuo. Ehkä hiukan yleistän, mutta yleensä on isällä paremmat tulot, joten hän maksaa enemmän veroja. Jos kotihoidontukea ei voi jakaa, sekin taas tuo lisää kustannuksia kunnalle, kun lapsi laitetaan aikaisemmin päivähoitoon. Päivähoito on kuitenkin kalliimpaa, kuin kotihoito, joten kunnalle olisi ehdottomasti parempi, että lapset hoidettaisiin kotona. Lisäksi vielä, kun muutenkin on jo päiväkotipaikoista pulaa. Alle 3-vuotiaat myös vaatii enemmän ja ovat myös kalliimpia hoidettavia.
Kotihoidontuki on aika pieni palkka sille, että lapsi hoidetaan kotona, kun miettii, mitkä on kulut kunnallisessa päivähoidossa.
Järjetön ehdotus...
Itse olisin valmis jakamaan kotihoidontuen isän kanssa, mutta ymmärrän, ettei meillä ole siihen varaa. Jos tämä uudistus toteutuu, harmi kyllä joudun lapseni laittamaan alle 2-vuotiaana jo päiväkotiin. Olen sen vuoksi todella surullinen ja harmistunut. Mielestäni on todella väärin, että jos minulla olisi parempi palkka, niin meidän tuleva lapsi voisi olla 3-vuotiaaksi asti kotona. Näin meidän huonopalkkaisten lapsia arvostetaan. Toivon nyt kuitenkin vielä, että päättäjillä tulisi järki takaisin päähän ja tämä uudistus ei toteutuisi.