IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #611 Re: Turpeen käyttö kasvoi rajusti alkuvuonna 2011

05.05.2011 19:14

#609: - Turpeen käyttö kasvoi rajusti alkuvuonna 2011

Nimettömälle "vieraalle" voisi esittää kysymyksen: Olisikohan turpeenpolton kasvuun kuitenkin merkittävimpänä syynä se, että kaiken muunkin lämpölaitoksissa palavan tavaran poltto kasvoi pikemminkin kovan menneen talven seurauksena, eikä niinkään turpeen "erinomaisuuden" vuoksi? Nimeään häpeilevän "vieraan" sanailu oli melkoisen kaukaa haettua, mutta hyvin tyypillistä soidentuhoajille.

Vertailun vuoksi (saman kategorian juttuna) laitan oheen MT:n uutisen puunpolton kasvusta. Sitä toki voi kysyä myös oman kommenttini osalta, että mitä tekemistä tällaisilla jutuilla on "Irti turvevesipäästöistä"-adressin keskustelupalstalla? Vastaanpa itse: Näillä höpinöillä yritetään kääntää keskustelua sivuraiteille itse asiasta. Ja sitä täytyy pyytää lukijoilta anteeksi. Koetan vain esimerkinomaisesti havahduttaa lukijoita näkemään miten turvelobbarit pyrkivät kääntämään asiat päälaelleen. Soiden elävyyttä ja vesistöjen puhtautta kannattaa puolustaa!

"Puun poltto ennätykseen

Maaseudun Tulevaisuus  4.5.2011

Lämpö- ja voimalaitoksissa poltettiin viime vuonna kiinteitä puupolttoaineita ennätysmäärä, 16 miljoonaa kiintokuutiometriä, 19 prosenttia enemmän kuin vuonna 2009, Metsäntutkimuslaitos kertoo.

Metsähakkeen käytön kasvu jatkui, sitä poltettiin lämmön ja sähkön tuotantoon 6,2 miljoonaa kiintokuutiometriä, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Lisäksi pientaloissa poltettiin metsähaketta 0,7 miljoonaa kiintokuutiometriä.
Puun polttoa lisäsivät metsäteollisuuden tuotannon elpyminen ja pakkastalven lisäämä lämmitystarve.

Kiinteiden puupolttoaineiden energiasisältö oli 31 terawattituntia, yli kolmannes kaikesta puuenergiasta ja 8 prosenttia kaikkien energialähteiden kokonaiskulutuksesta.
Metsäteollisuuden sivutuotepuun käyttö kasvoi viime vuonna  neljänneksen  9,2 miljoonaan kiintokuutiometriin.  Siitä oli kuorta 6,6, puutähdehaketta 0,9 ja erilaisia puupuruja, -lastuja ja -pölyjä yhteensä 1,8 miljoonaa kuutiometriä.

Karsitun rangan, kokopuun ja kuitupuun käyttö lämpö- ja voimalaitosten metsähakkeen raaka-aineena kasvoi edellisvuodesta yli puolitoistakertaiseksi 2,5 miljoonaan kiintokuutiometriin. Hakkuutähteitä poltettiin 2,2, kantoja  1,0 miljoonaa kuutiometriä."