Ruoan alkuperä merkittävä selkeästi

Terveydeksi

/ #30 Eettinen ratkaisu

06.05.2011 13:19

Haen aina ruokaostoksilla merkintää tuottajamaasta ja sen lisäksi jalostusmaasta. Huonot tai puuttuvat merkinnät vievät kohtuuttomasti aikaa ostoksilla. Etenkin tuottajamaa tulee olla selvästi merkittynä kaikkiin tuotteisiin, niihin jatkojalosteisiinkin, joissa merkittävä osa on tuontiraaka-ainetta.

Eläinten pitkät kuljetusmatkat, niin elävinä kuin kuolleinakin, sotii pahoin eettisiä arvojani vastaan. Eläinten elinolosuhteet huolestuttavat, mutta myöskin on vastuutonta käyttää kallista energiaa kotimaassakin tuotettavan raaka-aineen rahtaamiseen maapallon toiselta puolelta. Kuka haluaa painaa 150 kg popsittuaan mahdollisesti kasvuhormoneilla kasvatettua lihaa? Kuka antaa sitä lapsilleen?

Niistä elintarvikkeista, joita kotimaassa ei voi tuottaa, koetan varmistaa, että saan ne suoraan tuottajamaasta. En valitse ruokaa, jota on kierrättetty jalostettavana kolmannessa maassa. Silloinkin kysymys on turhasta energian käytöstä ja alkutuotteen prosessoinnista. Suosin aina lähellä tuotettua ruokaa. Molemmilla maamme suurilla elintarvikkeiden kauppaketjuilla on heidän omat merkkituotteet. Niihin en koske, jos niiden tuotantoketjua en voi jäljittää.