Lapsille korkeatasoisemmat kouluruoat

Muurame

/ #57

14.02.2008 21:59

Asissa on ideaa mutta se kohtaa ongelman minkä takia asiaan ei sitten ole puututtu, rahan. Budjekti yhtä oppilasta kohden on suoraan sanottuna mitätön, kuinka koitat loihtia alle euron päivä/per oppilas rahalla ravitseva ja maukas ateria.

Kuten Amanda sanoi pakko ruotsista, eih, ei näin. Ei homma toimi sillä että meille kuitenkin pakollinen aine opiskella otettaisiin pois. Valitettavasti sen rahan karsiminen jostain toisesta asiasta koulussa ei tule onnistumaan kovinkaan monissa kouluissa.

Valtiollakaan ei varmasti löydy ylimääräistä rahaa jokaiselle suomenkoululle joka vuonna lähettää kouluruokaa varten, joten mistä me tämä ylimääräinen raha saadaan? Ilman rahaa ei tulla saamaan parempaa ruokaa. Vaikken kyllä ruuasta valita, joka on yllätyksellisesti moniin muihin valtioihin nähden ilmaista,mutta jos kukaan ei sitä syö ei siitä ole mitään hyötyä.

Se on totta että ihmisillä on omat lempiruokansa ja toiset tykkää eristäkuin toiset, siihen ei voida muuttaa mutta valinnan varaa voidaan laajentaa ja tähän paljon puhuttuun tavaran/ruoka aineiden laatuun voidaan puuttua.

Kuten esimerkkinä meiltä löytyy koulusta yhtenä päivänä ruokana; Peruinoita(juuri niitä kumiversioita, valitettavasti)
Lihapullia(yleensä maistuu ihan hyville!)
Joka päivänä mahdollista saada näkkileipää
päälle "terveellisempää" (varmasti myös halvempaa) Keijua,
jotain salaattia (salaatinlehtiä ja jotain lisänä)
ja juomana vettä, maitoa ja piimää.
Kasvisvaihto ehtoja on myös saatavilla!

Tuo päivän ateria on varsin hyvä ja muutenkin toimiva täällä Muuramen koulussa, mutta entäs jos ei kumilta maistuvat perunat maistu tai ei pysty sietämään keijua? Olisiko se paljon vaadittu jos parikymmentä senttiä panostaisivat päivää kohden parempaan voihin, mielellään jotain muutakin leipää (tuohon näkkileipään kyllästyis jo 6:nnella luokalla), kenties leivän päälle jotain? (joskus on myös juustoa (harvoin) ja tämä on jo suurta juhlaa!) salaatista voisi löytyä toinenkin versio ilman niitä ainesosia mistä ei pidä, tai sitten mahdollisuus itse valita astioista mitä aines osia ottaa salaatiinsa.
Pääruoka on yleensä varsin toimiva mutta sen laatuun voisi kyllä panostaa, ja tarkistaa sen kypsyys! mutta asiat mihin voisi lisätä tarkastusta on nuo aterian lisäksi saatavat lisukkeet: leivät, niiden päälle lisukkeet, salaatit, jälkiruuat? jne.

Olen kyllä sitä mieltä että koulussamme on yllättävän hyvät ruuat niin pienillä budjekteilla mutta allekirjoitan silti adressin jos tämä parantaisi mahdollisuuksia parantaa ruuanlaatua muuallakin ja toivon että tämä adressi ei vain jäisi tähän vaan jatkaisi eteenpäin!