Pakilan siirtolapuutarhan lisärakentaminen on estettävä

Antti

/ #138 Nimby-kortti ja sen kohtalo

01.10.2013 07:24

Kun tavalliset kansalaiset ryhtyvät puolustamaan asuin- tai elinympäristöään tai lähiluontoaan, on se puisto tai lähimetsikkö, vedetään heitä vastaan esiin nimby-kortti. Oman ympäristönsä puolesta toimivat ihmiset leimataan itsekkäiksi oman edun tavoittelijoiksi. Ja jos mikä niin itsekkääksi leimaaminenhan tehoaa tavalliseen suomalaiseen ihmiseen.
Kuitenkin juuri nimby-kortin käyttäjillä onkin usein omat itsekkäät intressinsä asiassa: rakennusoikeudet/raha, poliittinen pyrkyryys, rahan ja politiikan yhdistävissä hyväveli-verkostoissa tehdyt lehmänkaupat jne.

Pakilan kaava-asiassa voidaan kysyä mikä on itsekästä? Sekö, että me adressin allekirjoittaneet pyrimme suojaamaan luonnoltaan arvokkaan kaupunkimetsän, Lystimetsän, autotien rakentamiselta sinne? Että haluamme suojata siirtolapuutarhamiljöön, sodan jälkeisten viisaiden arkkitehtien suunnitteleman hienon kulttuurikokonaisuuden slummiuttavalta täyteen rakentamiselta? Että haluamme suojata viereisen Tuomarinkylän kartanon jo vuosisatoja viljelyksessä olleen ainutlaatuisen peltomaiseman?
Että haluamme suojata täydessä kokonaisuudessaan alueen, jolla tuhannet kaupunkilaiset ulkoilevat, nauttivat sen kauniista näkymistä ja hakevat virkistystä ja iloa luonnosta.

Vai olisiko itsekästä se, että Pohjois-Helsingin luonnonkaunis metsä- ja viljelymaisema näkyy joidenkin silmissä euroina?
Alusta alkaen on ollut nähtävissä, että Pakilan kaavasuunnitelmissa kyse on laajemman projektin alku. Pakilan ja Tuomarinkylän jälkeen vaarassa ovat Haltialan ja Paloheinän metsät ja pellot. Kaupungin maankäytön johtavat virkamiehet ovat ilmaisseet kaupungin rakennuspaineen suuntautuvan tänne.
Mitä sitten tehdään, kun nekin pellot ja metsät on rakennettu? Onko kaupunkimme sen jälkeen hyvä asua?

Olen itse liikkunut yli 50 vuoden ajan Helsingin keskuspuistossa Laaksosta etelässä Haltialaan pohjoisessa. Olen nähnyt kehityksen, kun aikoinaan leveästä metsävyöhykkeestä on tehty nykyinen kapea ranko.
Ja aina samalla menettelyllä: pieni pala sieltä ja pieni pala täältä. Eihän se nyt mitään merkitse! Älkää nyt olko itsekkäitä!

Epäilemättä nimby-kortti olisi ollut ahkerasti käytössä, jos se olisi silloin ollut keksitty.
No, kaikki kuluu käytössä. Ja mitä enemmän käytetään sitä nopeammin kuluu. Toivottavasti nimby-korttia odottaa nykyvauhdilla pikainen puhkikuluminen.