IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Pekka Niemelä

/ #621 turvevoimalan CO 2 päästöt kuriin

16.05.2011 09:27

Uusi mullistava keksintö suomalaiselta tiedemieheltä. Hän on nimeltään Matti Nurmia ja hän uskoo kehittäneensä maailman lämpenemistä ratkaisevasti jarruttavan keksinnön. Prosessia voidaan hyödyntää ja käyttää haluttaessa myös turvevoimaloissa, jolloin saadaan voimalan hiilidioksidipäästöt nollattua.

Prosessissa neutralointi on yksinkertaista, siksi että talteenotettua hiilidioksidia ei tarvitse kuljettaa mihinkään varastoitavaksi. Esimerkiksi Fortum ja TVO luopuivat jo hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin kehittämisestä Meri-Porissa sen kalleuden takia.

Suomalaisyhtiö Cuycha Innovation vie Nurmian kehittämää patentoitua tekniikkaa ympäri maailman. Pilottilaitos nousee Etelä-Afrikkaan ensi kesänä. Cuychan toimitusjohtaja Ilkka Nurmia on paraikaa allekirjoittamassa sopimuksia pilottilaitoksesta näinä päivinä Etelä-Afrikassa. Keksinnöstä povataan jo tutkija- ja teollisuuspiireissä "uutta Nokiaa" Suomelle. Cuychan johto odottaa satojen miljoonien eurojen globaalia liiketoimintaa suomalaiskeksinnöltä. Keksinnön mahdollisuudet ovat teknologiaviennissä ja lisensioinnissa. Tämän lausunnon on antanut Cuychaa konsultoiva Carl-Magnus Fogelholm sanoo 40 vuoden konsulttikokemuksella.

Perusinnovaation ympärille voi kehittyä lisää patentteja, kuten Nokian ympärille on syntynyt. Kyse on vain siitä, kuka ottaa tämän haltuunsa ensimmäisenä. Yhtiöllä on tähtäimessä myös pörssilistaus mahdollisesti Helsingin pörssiin.

Neutralointiprosessissa hiilivoimalan hiilidioksidi siirretään savukaasusta vesiliuokseen, joka neutraloidaan maasälvän avulla. Reaktiossa maasälvästä erottuu arvokkaita sivutuotteita kuten alumiinin raaka-ainetta. Siitä voidaan saada myös litiumia ja lantanideja.