Suomen jääkiekkojoukkue - ota kantaa rasismiin

Axu

/ #232 Re: Vastaus #67

16.05.2011 21:34

#71: Kyllästynyt - Vastaus #67

Justiinsa oli puhetta tästä vaalien jälkeen porukalla. =) En pistä sanoja kenenkään suuhun, vaan kerroin, mitä minun maahan muualta muuttaneet frendit tästä suomen touhusta ajattelevat ja ovat minulle kertoneet!

Ikävää, jos sinun frendisi saa kuraa naamalleen. Olisi kiva kuulla, että minkälaisissa tilanteissa näin käy. Onko kyseessä duunipaikalla tapahtuvaa kiusantekoa vai kadulla huutelua? En oikein käsittänyt, kun sanoit, että "kohtaavat rasismia, vaikka heihin ei erikseen kiinnitetä huomiota"? Millaista rasismia tämä on? Siis että "kukaan ei kiinnitä huomiota, mutta on kuitenkin rasistinen"??

Minä EN kuvittele, etteikö suomessa olisi rasismia - kaikkiallahan sitä on enemmän tai vähemmän. Toisaalta suomalaisia vaivaa myös joku ihme harhakuvitelma, että tämä maa on jotenkin äärimmäisen kauhea, verrattuna kaikkiin muihin maihin.

Ollaan Hki-keskustassa yleensä liikkeellä ja porukka puhuu keskenään joko suomea tai englantia vähän porukasta riippuen. Jos porukassa on joku, joka ei osaa kunnolla suomea, porukka vaihtaa yleensä Englantiin. Toisaalta jos kaikki osaavat jonkun verran suomea ja olen ainoa suomalainen, kieli vaihtuu niin ikään suomeksi, jotta kaikki pääsevät juttuun mukaan. Joku on jopa varsin äänekäs jo luonnostaan, saatika kun osa on ottanut suomeen muuttaessaan hieman maallisemman asenteen uskonnollisiin kysymyksiin ja tottunut hieman alkoholiakin juomaan, niin volyymi huonolla suomella voisi kuvitella herättävän närää - eipä ole kukaan tullut sanomaan pahaa sanaa ainakaan minun aikanani - eikä lössi ole tuollaisista kokemuksista koskaan minulle puhunut.