IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #628 Re: Re: Re: Lintulauantai 21.5.2011 Vapon lintutorneilla

18.05.2011 20:56

#625: lintubongari - Re: Re: Lintulauantai 21.5.2011 Vapon lintutorneilla

Näyttää ”lintubongarilla” olevan melko hatara käsitys turvetuotannon vesiensuojelutekniikoista, niin voin kertoa oman konkreettisen näkemykseni siitä miten ne oikeasti toimii, koska itse tunnen asuinympäristöni suot hyvin ja olen asunut 30 vuotta Siikaveden rannalla, minkä vesi on nykyisin kauttaaltaan turpeen kyllästämää eli vesien puhdistus menetelmät Havu-Pajumäen soilla on olemattomat.

Mielestäni nämä Vapon järjestämät tilaisuudet, kuten tämäkin ”lintubongaus”, kuuluu sarjaan ”yleiseen mielipiteeseen vaikuttaminen”. Kaikkihan ei sitä tosiasiaa tiedosta, miten vesiä saastuttavaa turvetuotanto on, toivottavasti tulevaisuudessa pääsemme eroon turpeennostosta.

Olihan siitä tämän päivän Joutsan Seudussa Vapolla oikein kutsu, tulee tuo Joutsan Seutu luettua täällä Biskajallakin ja oltua muutenkin ajanhermolla näissä turveasioissa.

Valitettavasti en pääse bongailemaan lintuja tällä kertaa, sen verran on tuota etäisyyttä.

Mutta kävin kuitenkin kameran kanssa Pajumäen turvesoilla jäiden lähdön aikaan, kun suolla vallitsi venekeli, eiköhän nekin ”järvet” tyhjentyneet Siikaveteen, ilman vesien puhdistusta.

”Lintubongarille” vielä tiedoksi, että nuo Vapon järjestämät tilaisuudet ovat minulle varsin tuttuja.

Ensi kesänä, kuumimpana kesäpäivänä, tulee todella hyviä kuvia Leivonmäen Haapasuolta, siellähän on oikeen torni sitä varten.

Ja lopuksi, on varsin tyhmää tulla tänne turpeennoston vastustajien saitille esittämään asioita jotka ei perustu mihinkään tai ovat "copy/paste" käskyllä lainattuja jostakin muusta tietolähteestä, pitäisi ainakin tietolähde mainita, tämä niille "vieraille", jotka saitilla esiintyy asiantuntevasti.