Ei kivilouhimoa Vuorelan Hanhimäkeen, Siilinjärvelle

Mikä mättää?

/ #72 Tuleva asuinalue

09.11.2013 20:06

Kaikille tiedoksi, että kunnan kaavoittama asuinalue on alle 300 metrin päässä aiotusta louhoksesta. Samoin on tullut esille, että loma-asuntoja on alle 300 metrin päässä louhoksesta. Louhos on siten laiton. Ja jos siellä sukupolvet jatkavat louhostyyppistä toimintaa kun asutus tulee, Itkosen sukupolvien toimet voidaan luokitella laittomiksi. Onko Itkosella voimassa oleva lupa jo nyt hänen mukaansa sukupolvien ajan otetuille maa-aineksille? Jos on, miksi hakee uutta lupaa!? Onko maata otettu jo laittomasti?

Alueen pohjavesi kärsii ja saastuu jos käytetään suolausta ja hulevesi johdetaan luontoon. Siinä juovat kaikki lähialueet sitten saastunutta vettä ja Itkonenko maksaa korvaukset? Entä kun purot ja kosteikkojen vedet johtavat Kallaveteen, kuka korvaa ympäristövahingot? Naapurikunnat ja kaupungit tulevat vaatimaan korvauksia louhoksen omistajilta. Kaivostoiminnan räjäytykset voivat kulkea peruskalliota myöten pitkiäkin matkoja. Jos kunta ei teetä tai Itkonen maksa ennen louhoksen avausta peruskallioalueen talojen rakennetutkimusta ulkopuolisella ja riippumattomalla taholla ja pitkin Vuorelan asuntojen rakenteisiin tulee louhostoiminnasta johtuen vaurioita, Itkoselle tulee iso lasku, jota Itkosen tulevat sukupolvetkin maksavat.. Raskas liikennöinti puolestaan vaikuttaa myös moottoritien liikenteeseen sitä selkeästi hidastaen ja ehkäpä myös ruuhkia luoden. JA ilmassa lentävä pöly voi kantautua myös Toivalan puolelle. Kivipölykeuhkot yleistyvät. Haluatko sinä itsellesi tai lapsellesi kivipölykeuhkon?

Mikä tässä oikein mättää, että a) Itkonen haluaa isoista riskeistä huolimatta hakea louhosta ja b) selkeät lakivoimaiset esteet louhoksen kieltämiselle ovat olemassa??

Eikö Itkonen voi muodostaa liiketoimintansa tuloja muualta vai onko kyse rahanahneudesta ajattelematta ehkä tulevan liiketoiminnan seurauksia?

Toivottavasti Siilinjärven kunnan päättäjillä on ulkopuolisten ja riippumattomien tekemät tutkimukset melusta, pölystä, tärinästä, räjäytyksistä, pohjavesialueesta, muista ympäristöllisistä sekä asuimillisista seikoista esillä, kun tekevät päätöksensä. Ja toivottavasti päätös kieltää kivilouhimon ja maa-aineiston otto.