Vapaaranta

Marja-Liisa Aarnio

/ #14 Luonnolla on itseisarvonsa.

23.11.2013 17:42

Olen kuullut puhuttavan, että Lammasluodon sekä Teljentien että Kalevanlahden välissä oleva alue olisi vajaakäytössä? Vajaalla tarkoitetaan yleensä sitä, että jotain puuttuu. Mitähän sillä tarkoitetaan näiden edellämainittujen alueiden kohdalla? Nämä kyseiset alueet ovat ympäri vuoden ainakin asukkaiden,veneilijöiden ja turistien ahkerassa virkistys- ja vapaa-ajan käytössä; unohtamatta Naantalin Purjehdusseuran paikallista ja arvokasta vammais- ja nuorisokasvatustyötä Lammasluodossa. Alueet eivät siis ole ainakaan ihmisistä vajaita. Jokainen vähänkin ihmisen hyvinvointiin paneutunut ymmärtää, miten suuri arvo tällaisella ihmisen hyvää oloa tukevalla ja jopa parantavalla toiminnalla on. Tällaista toimintaa ei voida kuitenkaan suoraan mitata rahassa.

Onhan nykyihmiselle vielä merkitystä koskemattomalla luonnontilalla, vanhojen mäntyjen huminalla pimenevinä iltoina, meren loiskeella ja lintujen laululla? Näitä kaikkia löytyy vielä kyseisen kaavasuunnittelun alla olevilta alueilta, jos pysähdymme kuuntelemaan. Jos hyvin käy, voimme kuulla myös keskellä Naantalia pelkän hiljaisuuden ja hetken päästä taas aaltojen lyönnit rantakiviin. Teljentien pikkumetsikössä huojuvat vielä ikivanhat männyt ja vesilinnut löytävät turvaa rantakivistä. Täydellistä. Luontohan ei ole koskaan vajaa.

Toivottavasti Naantalin Seurakunta ja kaupungin poliitikot tulevat toiseen päätökseen ja lopettavat näitä alueita koskevan kaavasuunnittelun. Naantalissa on vielä muita keskeneräisiä rakennussuunnitelmia toteuttamatta. Tämän Lammasluodon ja Kalevanlahden kaavaehdotuksen toteuttaminen ei kasvattaisi Naantalin väkilukua, koska se vähentäisi Naantalin vetovoimaisuutta ja imagoa. Lapsiperheiden saaminen Naantaliin vaatii ihan toisenlaisia toimenpiteitä. Toivotaan seurakunnalta ja kaupungin päättäjiltä kokonaisvaltaisia, ympäristöystävällisiä ja tulevat sukupolvet huomioivia ehdotuksia ja päätöksiä, joilla voidaan turvata asukkaiden viihtyvyys ja luonnon itseisarvo.

Talvea ja jäitä odotellessa. Pian meren jäällä taas luistellaan ja metsässä hiihdetään..