IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #647 Re: Pohjois-Savosta

27.05.2011 13:29

#645: terv rautalammilta - Pohjois-Savosta

"terv rautalammilta" kirjoitti esimerkin karusta todellisuudesta Rastunsuolla:

" Viime vuonna paikallinen luonnonsuojeluyhdistys teki alueella parannustöitä. Vesakkoa raivattiin kun se oli jo kasvanut liikaakin."

Noin se valitettavasti käytännössä on; luonnonsuojeluväki joutuu parhaansa mukaan paikkaamaan turveyhtiöiden aiheuttamia luonnontuhoja. Turveteollisuus tietenkin kiittää (ovela virne naamallaan) luonnonsuojelijoita onnistuneesta vedätyksestään.

Suomalaisessa järjestelmässä valtiovalta ja kunnalliset päättäjät ovat tehneet kaikkensa antaakseen turveteollisuudelle jo nyt verorahoista suuremmat tukiaiset kuin joillekin konkurssi-euromaille. Tällä vastuuttomuudellaan valtio (lue: vaaleilla valitut edustajamme) on saattanut suomalaisen luonnon niin suureen hätätilaan, etteivät sen korjaamiseen riitä nekään verorahat jotka kaadettiin surutta vapoille.

Niin valtio kuin turveteollisuuskin käyttää härskisti hyödykseen "kolmannen sektorin" ilmaista työvoimaa ajaessaan luonnon tärkeyden ymmärtävät luontoihmiset ainoaan tarjolla olevaan vaihtoehtoon,  siivoamaan rahamaailman jätöksiä ja luonnon tuhoamisen seurauksia. Noin se menee Rastunsuollakin, vaikka millainen "lintuparatiisi" olisi synnytetty entiselle turvekaivokselle. Turvetoimijan työnä oli turveaavikon patoaminen. Vesi nousi sen jälkeen itsestään ja luonto yrittää itse korjata vapojen tuhot. Niin varmaan tapahtuukin seuraavan parin-kolmen tuhannen vuoden kuluessa; paikalla on taas suo, joskin erilainen kuin ennen vapoja. Mutta tietoisuus luontoon kohdistuneista rikoksista jää silti historiaan tallennettuna.

Rautalammillakin olisi perehdyttävä siihen millaisia lietemääriä alapuolisiin vesistöihin Rastunsuon "lintuparatiisilla" aiheutettiin. Jollen väärin ymmärrä, niin toimijana olleen turveyhtiön vesiensuojeluratkaisut olivat turpeen kaivamisen vuosikymmeninä aivan avutonta luokkaa. Itsensä pettäminen, vapojen toimia jälkikäteen puolustelemalla, on omaakin moraalia rappeuttavaa.