adressi bensiinin korkeaa hintaa vastaan

Teemu Röman
Korpilahti

/ #40 Alas vai ylös?

27.03.2008 19:51

Jos ensin tarkastelee asiaa näin alennuksen tapahtuessa. Bensan hinnat laskisivat. Ensin käy niin, että bensaa ostetaan niin paljon, että kaikki matkat ajetaan autolla. Toiseksi, valtion saama veroraha, joka bensasta tulee, pienenee. Jos siis haluatte lapsillenne kunnon koulut ja ruuat päälle sekä terveydenhoidon yms. ei kannata bensan hintaa varmastikaan paljoa alentaa. Jos taas bensan hinta pysyy samassa, bensaa riittää vielä riittävän aikaa, jotta kilpailevia polttoainemuotoja saadaan parannettua riittävän hyviksi. Huomioikaa siis, että bensaa ei ole loputtomiin. Ja niille, jotka valittavat, että bensan hinta viiteen senttiin, koska Egyptissäkin on, Suomessa ihmisten tulot lienevät hieman suuremmat noin keskimäärin kuin Egyptissä. Eli siis käytännössä valtio ei tarvitse niin suurta rahamäärää, koska siellä kaiken saat halvemmalla.

Mielestäni siis ihmiset, jotka haluavat bensan hintoja alas, eivät ole perehtyneet oikein asiaan vaan sanovat vain. Onhan se helppo sanoa, mutta toteutus onkin eri asia.