Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Potilas

/ #320 Kommentti

12.12.2013 11:09

Tuohon akuutin artikkeliin viitaten: http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/kilpirauhasen_vajaatoiminta_ei_nay_aina_testeissa

Kilpirauhassairauksien Käypä hoito-suositusten puuttumiselle on olemassa syy: TUTKIMUKSELLISEN TIEDON PUUTE. Käypä hoito-suositusten tulee perustua tutkimukselliseen tietoon ja jos sitä ei olemassa, ei voida tehdä suosituksiakaan. Siksi ne puuttuvat yhä ja Käypä hoito-ryhmä toimii aivan oikein jättäessään suositukset laatimatta.

Ja joo, ME TIEDETÄÄN, että korkea rT3-pitoisuus liittyy voimakkaaseen ja/tai pitkittyneeseen psyykkiseen tai fyysiseen stressiin. Se seikka artikkelissa kuitenkin sivuutetaan täysin, että korkea rT3 aiheuttaa potilaalle oireita, vaikkei itsenäinen sairaus olekaan.

Kuten Välimäkikin sanoo, liittyy korkea rT3-pitoisuus esimerkiksi vaikeisiin yleissairauksiin. Tällöin korkean rT3-tason pitäisi olla lääkärille JOHTOLANKA siitä, ettei potilaalla ole kaikki kunnossa. Potilaita, joilla on korkea rT3-pitoisuus pitäisi TUTKIA ja HOITAA muilla keinoin, että saadaan mahdollisesti kytevä sairaus tai muu ongelma asianmukaiseen hoitoon. Valitettavan usein koko asia kuitenkin ohitetaan pelkkänä humpuukina ja potilas lähetetään kotiin ilman mitään tutkimuksia tai toimenpiteitä.

On myös potilaita, jotka ovat kärsineet vuosikausia jopa invalidisoivista oireista, hakeneet apua useilta tahoilta monien vuosien ajan ilman että mitään poikkeavaa erittäin korkeiden rT3-tasojen lisäksi löytyy.

Olen sitä mieltä, että rT3-tason taustalla olevat sairaudet ja muut tekijät tulisi hoitaa. Mielestäni myös T3-monoterapia on yleisesti ottaen puolivillainen ratkaisu koko ongelmaan, mutta todellisuudessa meillä potilailla on aika vähän vaihtoehtoja, jos haluamme kyetä esimerkiksi elättämään itsemme ja perheemme.

Tämä on ongelma, joka endokrinologien pitäisi ratkaista. MIKSI joillakin potilailla on korkeat rT3-tasot ja paljon oireita ja miten heitä kuuluisi hoitaa. RT3-hormonin lakaisu maton ei ole ratkaisu. Keskustelu asiasta ei tule loppumaan, ennen kuin nämä asiat huomioidaan.

Endokrinologien ja Kilpirauhasliiton on turha yrittää torpata lääkäreiden toimet potilaiden auttamiseksi, jos itse eivät ole valmiita tekemään asian eteen yhtään mitään.