Kuusakosken kierrätyslaitokselle parempi paikka

Vieras

/ #9

08.01.2014 21:56

Olisi parempiakin paikkoja paljon. Yleensäkkin kaikelaiset kaatopaikat tulisi sijoittaa mahdollisimman kaus asutuksesta sekä niin pohjavesistä kuin muistakin vasistöistä.

Huomioitavaa on myös logistiikan aiheuttama haitta niin ympäristölle kuin sen asukkaille. En lähtisi kovinkaan paljon luottamaan näihin puhistusmenetelmiin tai ihmisen rakentamiin laitteisiin jolla niin monesti on taattu 100%;sti ympäristön puhtaus ja hetken kuluttua on homma kussut nillkoille, usien tällöin on jo tehty niin suuria tuhoja jotta niiden korjaaminen ei onnistu rahalla ja aikaa niihin voi mennä jopa sukupolvia.

Harkittava on myös se mikä on tilanne esim 50vuoden kuluttua ja mitkä on alueen mahdollisuudet mahdollisen toiminnan loppuessa uudistua muuhun käyttöön. Sekä tulisi myös takkaan harkita mahdollisen toiminnan laajentuessa mitkä on alueen mahdollisuudet senkin suhteen kasva niin ettei tulevaisuudessa ole ongelmia tiedossa.

En paremmin asiaa tietämättömänä lähde arvioimaan mihin tai missä olisi paras paikka tämän enempää.

Olisi erittäin tärkeä päästä sopuun oikeasta paikasta niin asukkaiden päättäjien kuin yhtiönkin kanssa.
Yhtiö on kuitenkin valmis investoimaan ja tuomaan siten työtä ja veroeuroja sekä osaltaan ei vähäisimpänä panostamassa Heinolaan toisin kuin niin monet muut. Onkin ensi arvoisen tärkeää kuunnella Yhtiötä ja keskustella asiasta hyvässä hengessä ja etsiä siten kaikkia tyydyttävä ratkaisu. Se on kuitenkin kuitenkin paras lopputulos kaikkien kannalta.

Itse olen kokenut luonnon ja asukasviihtyisyyden alueena tärkeäksi aina ja siihen olisi panostettava kaavoituksessa sekä maahankinta kaupoissa. Kuntien tulisi luoda selkeät alueet raskasteollisuudelle kuten esimerkiksi kaatopaikoille ja kierrätyslaitoksille. Heinolassa on näitäkin alueita jotka on pääosin teollisuuden nykyisen tai jo loppuneen täyttämiä, joden uusio käyttöä tulisi vakavasti harkita vaikka käyttötarkoitusta muuttamalla.

Vanhakantainen ajatus teollisuuden pakonomaisessta tarpeesta olla vesistöjen lähellä ei päde nykyään kovin moneen laitokseen, näitä on lähinnä sahalaitokset jotka raaka-ainekuljetusten takia tarvitsevat vesistöläheisyyden. Heinolassa tälläistä tarvetta ei käsittääkseni ole millään yrityksellä, ainakaan ennen kulkuyhteyttä merelle jos sittenkään.

Ympäristö ja luonnon sekä eläinten suojelu on olleet minulle aina tärkeitä asioita ja siksi kirjoitankin ja toivon parasta mahdollista lopputulosta ennenkaikkea näiden kannalta.

Heinolassa 8.1.2014 Jarmo Laitinen