Verottajan erottaminen valtiosta

Hyvinkää

/ #5 Friedman? Kuka?

27.04.2008 04:19

Tulee väistämättäkin mieleen että onko tämä nyt vain joku suutahtanut kiihkouskovainen tekemässä huonoa pilaa eräästä kirkon ja valtion välistä suhdetta käsittelevästä adressista. Tai sitten joku on oikeasti saanut päähänsä, että kun eihän veroista ole kenellekkään mitään hyötyä, niin heitetään romukoppaan koko ajatus järjestelmällisestä ja toimivasta valtiosta. Tosiasia kuitenkin on, että kansainvälisellä tasolla pohjoismainen verotus on korkeaa, mutta yhtäkkinen verojen poistaminen ei tee keskimäärin mukavasta ja turvallisesta elämästä kenellekkään helpompaa/mukavampaa/turvallisempaa. Päinvastoin, verojen postamisesta seuraava anarkistinen yhteiskunnan irvikuva tuottaisi "valtion", joka olisi sivistystasoltaan esihistoriallisen neandertalilaisyhteisön leveyksillä.
Nykyihmisen normaaliin järjelliseen toimintaan kuuluu solidaaristen ja järjestelmällisten yhteiskuntien muodostaminen ja niiden koossa pitäminen. Verojen lasku olisi kuitenkin taloutta ja itse asiassa verotuloja lisäävä toimenpide (matalampi vero -> enemmän työntekijöitä) , mutta ettäkö verojen poisto? Järki tai taloustieteen perusteet kirjamuodossa käteen, kiitos.