Mopot 60km/h

Teemu Tiihonen
Hirvensalmi

/ #263 Palataanko asiaan?

04.05.2008 22:06

Mopon korkein sallittu nopeus voitaisiin nostaa 65km/h eli tuotaisiin mopot suomeen tehdaskunnossa eikä kuristettaisi niitä ollenkaan Suomessa. Ulkomaillahan mopot kulkevat hyvin. Sanon kokemuksesta että nykymopot kestää nopeutta. Poikkeuksena voitaisiin ottaa vanhat mopot tarkastukseen tai järjestää kaikille mopoille jonkin sortin tarkastus, jossa määritettäisiin sen kunto ja samalla sen sallittu nopeus. Levyjarrut voitaisiin tehdä pakollisiksi ja ajokorttin vaatimuksia nostaa, ikää en suosittelisi nostettavan koska silloin kevarit yleistyisivät.

Väitteet äänekkyydestä eivät pidä lainkaan paikkaansa, kun korkeintaan jonkun herkkakorvaisen ihmisen mielestä. Perustelen melu vaitteeni sillä että kaikkihan pitää ääntä nykyään, esim musiikki kuluu tietyistä autoista erityisen kovalla, vielä kovemmalla basso joka myös tuntuu.

Mopon bensan kulutus on pieni osa autoon verrattuna. Mopo aiheuttaa vähemmän ympäristö saasteita kuin auto. Molemmat saastuttavat, mutta niin moni muukin maapallolla. Nyt jos joku asiallinen henkilö kertoisi, miten tähän voi oikeasti vaikuttaa?

Kommentti on mielestäni täysin asiallinen enkä suvaitse loukkaavia kommenttejä.