Ei Guggenheimille

Vieras 2

/ #209 Järjetöntä touhua ja kunnon kusetusta koko Guggenheim !

20.01.2014 10:08

Ihme touhua tuon Guggenheimin tiimoilta. Ovatko päättäjämme jo niin kaukana todellisesta elämästä, että pannaan rahaa tuohon rahareikään ja samalla supistetaan kapunkimme perheiden sekä heikko-osaisten puolelta palveluita ym.
Ei mahdu minun oikeustajuun.

Siksipä otin asian ja laskin asian auki.
Ei tuo homma tunnu avautuvan, ehkä panee Hannun ja muiden kh:ssa istuvien miettimään asioita konkretian kautta:

Tässä kohden hämmästyttää, ettei kukaan ole laskenut tai puuttunut edes Guggen oman ehdotuksen laskelmiin lisenssin rahoittamiseksi:
Haluavat nykykurssin mukaan 22 079 929 eur. (aiemmin 23,4 milj.eur)
Museo hankkii 8 100 000 eur
lippu ym. tulot ensimmäisenä vuonna 8 100 000, kaupunki maksaa ensimmäisen vuoden kustannukset täysmääräisinä.
Julkisrahoitusta 5 000 000 eur
Mistä ensimmäisen laskutehtävän erotus - 879 929 eur tulee, taivaastako vai mistä ? Alentavatko omien laskelmiensa virheen lisenssimaksusta ?

Faktaa mitä tiedetään:
1 milj.eur hallintokulja
13 milj.eur käyttökulut, josta 5 milj.eur maksetaan Guggelle näyttelymaksuja/vuosi

Hähmää:
Kävijämäärä 550.000
Todellisuus lienee 220.000, katsokaa kaikkien museoidemme lukuja turisteineen aiemmin. Ehkä kävijämäärä voi olla 250 000, mutta sillä on pieni vaikutus kokonaisuuteen.
Tulojen erotus 2 805 000 eur, jonka maksaa kaupunki

Sponsori tuloja yrityksiltä (huom. nykyään Ateneum, Kiasma ja Sinebrychoff saavat n. 500 000 eur/vuosi) 1 850 000 eur.
Todellisuus maybe maks. 500 000
erotus 1 350 000 eur, jonka maksaa kaupunki

Rakentaminen
arvio 130 000 000
todellisuus lienee 250 000 000
Mistä rahat korkoineen, mistä säästetään ?

Noin lyhyen kaavankin ja ilman taskulaskimen toimivia pattereita saadaan vuosittaisiksi maksettaviksi verovaroin:
Mukaan en ole laskenut rakentamisen kautta tulevia lisäkuluja.

10 155 000 eur

Mistä vuosittain säästämme tuon, varsinkin kun nykymenolla taantuma syö verotuloja vuosi toisensa jälkeen. Itse arvioin tämän taantuman jatkavan vielä alaspäin menoa noin 3-4 vuotta, sitten vasta olemme niin sanotusti "pohjalla" ja uuden nousun aika alkaa.
Kaupungillamme ei ole varaa tällaiseen.
Mikäli noin paljon rahaa on vuosittain "ylimääräistä" + rakentamiskustannukset niin käyttäkäämme ne rakenteellisen muutoksen haasteiden kääntämiseksi tulevan innovattioiden kautta nousuksi.

Mikäli olen laskenut jotain väärin niin please korjatkaa, luvut olen kerännyt ihan esitetyistä julkisista materiaaleista.