OIKEUTTA KURHELAN PERHEELLE

Sari

/ #29 Adressin tekijä

29.01.2014 11:48

Lisäksi laitan lukijoille tiedoksi erään lakimiehen kokemuksia:

* Minulla ei ole muuta kontaktia sosiaalityöntekijöihin kuin se, mihin olen työni takia joutunut. Mutta omin silmin olen saanut nähdä aivan järkyttäviä tapauksia ja käsittämätöntä toimintaa yllin kyllin. On varmasti hyviä ja osaaviakin sosiaalityöntekijöitä, mutta miksi tämä asian toinen puoli halutaan kieltää?*

*Usein se turha ilmoitus vain on johtanut "koneiston" käynnistymiseen ja huostaanottoon. Kuvaavaa on, mitä eräs psykologi sanoi minulle, kun yritin saada häntä asiantuntijatodistajaksi kertomaan "second opinionina" hallinto-oikeuden suulliseen käsittelyyn, vastapainoksi kaupungin palkkalistoilla olevan psykologin huostaanottoa puoltavaan lausuntoon, joka ei minun mielestäni perustunut mihinkään. Hän oli samaa mieltä kuin minä, huostaanotto on aiheeton, mutta hän sanoi: "minun on aivan turha lähteä sinne yksittäisenä psykologina KONEISTOA VASTAAN". Hänenkin kokemuksensa oli siis se, että kun KONEISTO lähtee käyntiin, aiheesta tai aiheetta, ei sille yksittäinen ihminen voi yhtään mitään. Minusta tämä on järkyttävää, tähän on saatava muutos.*

*Olen myös törmännyt tapauksiin, joissa ihmiset ovat pahaa aavistamatta lähteneet hakemaan apua, milloin parisuhdeongelmiin, milloin koulukiusaamiseen, mutta seuraus onkin ollut se, että he ovat joutuneet lastensuojelun "hampaisiin", lopputuloksena huostaanotto. Joskus olen onnistunut saamaan huostaanottohakemuksen hallinto-oikeudessa nurin, mutta minulle on syntynyt se vaikutelma, että vain 5 - 7 prosenttia huostaanottohakemuksista hylätään hallinto-oikeuksissa suurelta osin siksi, että vanhemmat eivät ole ymmärtäneet palkata lakimiestä, joka osaisi keskittyä hallinto-oikeudessa vain siihen olennaiseen, eli onko huostaanotolle olemassa lastensuojelulaissa tarkoitetut perusteet vai ei.*