Vetoomus Maria Kirbasovan puolesta

Jyväskylä

/ #14 TIEDOTUSTILAISUUS EDUSKUNNASSA SAI RUNSASTA HUOMIOTA

09.06.2008 22:07

Maria Kirbasovan tukiryhmä järjesti tiedotustilaisuuden Eduskunnassa maanantaina 9.6. klo 13.30. Paikalla oli runsaasti median edustajia. Tiedotustilaisuuteen osallistuivat Maria Kirbasova, hänen tyttärensä, Kermen Soitu, Maria Kirbasovan avustaja, varatuomari Leo Hertzberg, sekä kansanedustajat Päivi Räsänen (KD), Ulla-Maj Wideros (RKP) ja Tarja Tallqvist (KD). Vihreiden kansanedustaja Heidi Hautala lähetti tiedotustilaisuuteen kannanoton Suomalais-Venäläisen kansalaisfoorumi ry:n puheenjohtajana. Kannanotto on luettavissa tällä sivulla. Puheenvuoron käytti myös liikkeenjohdon konsultti Keijo Halinen, joka tuntee Kermen Soitun perheen pitkältä ajalta.

Maria Kirbasovan tytär Kermen Soitu vetosi Suomen päättäjiin, että hänen hyvin vakavasti sairas äitinsä saisi jäädä Suomeen. Tytär hoitaa äidin omalla kustannuksellaan.

Varatuomari Leo Hertzberg kertoi saaneensa varmistuksen poliisin taholta siitä, että käännyttämispäätöstä ollaan panemassa täytäntöön tämän viikon aikana. Hertzberg on maanantain aikana lähettänyt viranomaisille uudet anomukset ja odottaa käännytyspäätöksen toimeenpanokiellon tulevan voimaan lähimmän vuorokauden aikana.

Pirkko Säilä, Kirbasovan tukiryhmän vetäjä, on tyytyväinen tapauksen saamaan huomioon ja pitää erittäin huolestuttavana merkkinä sitä, että käännyttäminen voidaan panna toimeen minä hetkenä hyvänsä. "Tahdomme kaikin tavoin toimia niin, että tälle prosessille saataisiin toimeenpanokielto", sanoi Pirkko Säilä.