Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Onko mikään muuttunut

/ #2531 Pohjalainen, 14.4.2014

02.02.2014 11:11

Marjatta Vehkaoja epäilee, että irtisanomisuhkan taustalla on Juri Kádárin kiusaamista.

Olemme saaneet seurata uskomatonta prosessia AKT:ssa. Työantaja oli eristänyt Hilkka Ahteen puhumattomuudella ja ulkopuolelle jättämisellä ja lienee syyllistynyt työpaikkakiusaamiseen.

Lukiessani György (Juri) Kádárin irtisanomisperusteita en voi välttyä ajattelemasta, että Vaasan kaupunki saattaa olla syyllistynyt samantapaisiin toimiin kuin AKT Ahteen tapauksessa. Irtisanominen ehkä tiedetään jo nyt laittomaksi, mutta silti sitä kohti pusketaan.

Epäilen vahvasti, että kateus on ollut liikkeelle paneva voima, kun Jurin kimppuun on käyty. Kádár on vahva persoona ja menestynyt alakoulun musiikinopettajakollegojensa ja esiintyvien lasten kanssa ilmeisesti liian hyvin. Yläkoulu ei ole pysynyt mukana tahdissa ja se kiristää. Varmasti pomoja on närästänyt myös Kádárin oikeusturvatoimet, jotka ovat johtuneet pitkäaikaisista kiusatuksi tulemisen kokemuksista.

Kádárin lähes 30 vuoden aikana ihmiset organisaatiossa ovat vaihtuneet. Suuria linjoja ymmärtäneitten esimiesten ja johtajien tilalle on ilmeisesti nyt osunut henkilöitä, joille omaan asemaan perustuva auktoriteetti ja kunnioituksen vaatimus ovat keskeisiä arvoja. Arvostelua ei siedetä. Hankalan paikan tullen hallinto puolustaa hallintoa. On ihan sama, minkä laatuista opetusta musiikkiluokillamme annetaan. Narsismiako?

Kenestä tahansa voidaan kehittää johtajien itsetuntoa pönkittävä syntipukki. En suostu hyvällä enkä pahalla siihen, että Juri Kádár olisi tämä henkilö.

Perättömät irtisanomisen syyt luovat pelon ilmapiiriä ja tukkivat ihmisten suut. Osaava työnantaja kykenee ratkaisemaan ongelmat ilman alistamista, nöyryyttämistä, varoituksia ja irtisanomisia.

Marjatta Vehkaoja

kaupunginvaltuutettu (sd.)