Mopot 60km/h

Vantaa

/ #301

03.07.2008 21:30

Noniin. Tulee huomenna kaksi viikkoa täyteen siitä kun ostin mopon. Kyseessä on espanjalainen Rieju MRX, mikä on rakennettu kevytmoottoripyörän runkoon. Jarrutkin ovat huippuluokkaa. Vauhdin ei siis tulisi olla mikään ongelma. Sitten kun mopo tuodaan Suomeen, siihen ängetään kurit pakoputkeen ettei se ylittäisi lain määräämää 45 km/h (Kurien kanssa moponi kulki vain säälittävät 35 km/h). Ja mopohan siitä kärsii kun se ei saa pyöriä vapaammin. Edellinen omistaja olikin ottanut yhden kurin pois ja se kulkee nyt parhaimmillaan n. 55 km/h.

Ajatelkaa nyt hyvät autoilijat jos itse ajatte liikenteessä 60-alueella sen 60 km/h tai enemmän ja tien oikealla puolella/pientareella ajaa KEVYTMOOTTORIPYÖRÄN kokoinen mopo 35km/h. Jalkoihinhan siinä mopoilija jää!

Täällä monet hokevat sitä kuinka "mopo ei kestä kovia vauhteja". Eikös se ole täysin moposta kiinni? Ymmärrän toki, että vanhemmat mopot (Etenkin Suomessa valmistetut antiikkiset tunturit) eivät välttämättä kestä kovempia nopeuksia, mutta entäs nämä suositut uusendurot?

Sitä paitsi, jokaisella ei ole varaa ostaa kevytmoottoripyörää, tai edes ylläpitää sitä. Kevytmoottoripyörän huollotkin maksavat reilusti enemmän kun mopon.

Allekirjoitan ehdottomasti, 60 km/h sallittu nopeus toisi enemmän hyötyä kuin haittaa kaikille. Kannatan myös vaativampaa mopokorttia. Itse opin nykyisin vaaditut säännöt, liikennemerkit ulkoa parissa päivässä.