Pakkoruotsi säilytettävä! HUOM! Päättyy 31.1.2007

Elina Uutela
Rovaniemi

/ #82

05.01.2007 00:06

Onko kukaan ajatellut, että ehkä pakkoruotsin poistaminen lisäisi ruotsin opiskelun mielekkyyttä? Väitän, että erittäin moni valitsisi yhä ruotsin oppiaineekseen, kyllähän ko. kieltä kirjoitetaan yhä yo-kirjoituksissakin!

Pakkoruotsi herättää esimerkiksi negatiivisia mielikuvia suomenruotsalaisista, täysin syyttä. En silti usko, että asia väkivaltaisuuksiin asti koskaan paisuisi. Ongelma voitaisiin poistaa vapaaehtoistamalla ruotsin opiskelu. Ainakin silloin jokainen ruotsia opiskeleva osoittaisi oman mielipiteensä kielen tärkeydestä.

Itselläni on kaksi ruotsinkielistä serkkua, ja mielestäni on hauska puhua heidän kanssaan ruotsia (molemmat puhuvat myös sujuvaa suomea). Joten ei minulla mitään henkilökohtaista ole ruotsinkielisiä vastaan. ;)

Valitettavan totta on myös se, että suuri osa ruotsia opiskelevista ei sitä koskaan tule arkipäivässään tarvitsemaan. Jos asuu Rovaniemen leveyksillä (kuten minä) ja aikoo jäädä paikkakunnalle, kyseisen kielen tarpeellisuuden voi varmaan itse kukin arvata.

Olenko ainoa, josta Lars Dahlin aika ajoin käyttämä sana "fennomaani" tuntuu jotenkin oudolta? Samaa kansaahan tässä ollaan, suomalaisia jokainen.