Ryhmäkanne saatava ympäristölakiin

/ #46

22.02.2014 10:31

Kaivos on uhka luonnolle
Kuva: Marjatta PulkkinenTalvivaaran kaivoksessa on Suomen suurin uraanivaranto.

Talvivaaran kaivoksessa on Suomen suurin uraanivaranto.

Filosofian tohtori
21.2.2014 00:02

Suomessa on vireillä kymmeniä kaivoshankkeita, jotka koskettavat suurta osaa maan pinta-alasta, vesistöistä ja pohjavesistä.

Kaivosalalla on merkillisiä piirteitä. Ehdoton pohjaveden pilaamiskielto ei päde, luonnonsuojelualueiden kaivamiseen ja poraamiseen saa poikkeuslupia, ja kestäviä elinkeinoja saa tuhota.

Tällä hetkellä Kuusamon luontoa uhkaa australialaisen Dragon Miningin kulta-uraanikaivoshanke. Ylläksen matkailun uhkana on Hannukaisen kaivos.

Uhattuja alueita ovat myös Kemijoen latvojen erämaat, Korvatunturin ympäristö ja vielä luonnontilainen Ylä-Kemijoki. Savukoskelle kaavaillussa Soklin kaivoksessa on toiseksi suurin uraanivarantomme, Talvivaara on suurin.

Ympäristövaikutusten arviointimme (YVA) perustuu siihen, että kaivosyritys toimittaa suunnitelmansa omine tietoineen valitsemalleen konsultille ja maksaa tälle. Ympäristöviranomainen siunaa merkillisen menettelyn toteamalla, että ei ole muita keinoja kuin luottaa yhtiöiden antamiin tietoihin.

Eikö viranomainen voisi edes yrittää itse valita puolueettoman konsultin, vaikka yritys sen maksaisikin?

Erityistä huolta aiheuttaa kaivosten vesien hallinta. Varoallastilavuus maksaa, varsinkin jos se mitoitetaan kattamaan sateiden, tulvan tai ilmastonmuutoksen aiheuttaman lisääntyvän sateen, ja kestämään ilmastoamme vaikka vain 100 vuotta.

Niinpä luotetaan siihen, että vedet voi poikkeusluvalla juoksuttaa luontoon. Seuraamuksia ei näköjään pelätä.

Radioaktiiviset aineet malmista, sivukivestä, rikasteista, rikastushiekoista ja vesistä aiheuttavat pitkäaikaisia ympäristövaikutuksia. Vaikka uraani niin sanotusti otettaisiin talteen, jää alkuperäisestä radioaktiivisuudesta kaivospaikalle n. 80 prosenttia uraanin hajoamistuotteiden muodossa leviämään ympäristöön.

Suomessa on uraania monin paikoin, se on huomattu Venäjälläkin. New Horizons -lehti on julkaisut yksityiskohtaisen kartan Suomen uraanivaroista otsikolla Uraanin Eldorado Finlandia

Entä kaivostoiminnan lopettamiseen liittyvät vakuusjärjestelyt? Kaivos voidaan myydä, yritys voi tehdä konkurssin, mutta vahinkoja ei pystytä millään rahamäärällä korvaamaan eikä luontoa ennallistamaan.

Kuka nytkään valvoo suljettuja ja hylättyjä kaivannaisjätealueita? Nyt tehtävät seurantasuunnitelmat, arviot ja aikeet eivät tulevaisuuden tositilanteissa auta.

Ainoa varma keino on ennaltaehkäisy. Se on myös paras käytettävissä oleva tekniikka, vaikkei sitä tekniikoiden listasta löydy.

Eikö olisi jo aika avata silmät kaivannaisteollisuuden aiheuttamille vaaroille ja säilyttää puhdas luontomme ja juomakelpoiset vetemme tulevillekin sukupolville? Miksi maa pitäisi mahdollisimman nopeasti hävittää asuinkelvottomaksi?

Kehitetään kierrätystä ja muutetaan elintavat vastaamaan maapallon sietokykyä.

Marjatta Näätänen