Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

/ #66 Re:

27.02.2014 09:10

#60: kaivoksen puolesta -

Suhtaudun hyvin epäillen väkiluvun kasvuun kaivoksen myötä, sillä kaivos vähentäisi turismia, josta tämä kylä elää. Eihän kai kukaan Äkäslompolossa sinänsä kaivosta itsessään vastusta, vaan paikkaa, johon sitä ollaan tekemässä. Luontoarvojen menetys on Hannukaisissa liian suuri ja sillä on suora vaikutus Ylläksen matkailuun, joka yhä enemmän elää luontomatkailijoista. Eniten kasvava ryhmä on ulkomaalaiset turistit ja he tulevat nimen omaan luonnon vuoksi. Kaivoksen tulo naapuriin ohjaisi nämä turistit muualle ja nykyisin aika moni yritys elää ulkomaalaisita, sillä he ostavat enemmän ohjelmapalveluita ja käyttävät ravintolapalveluita. Pelkästään Jounin Kaupassa, jossa ulkomaalaisten osuus asiakaskunnasta on paljon pienempi kuin ravintoloissa ja ohjelmapalvelufirmoissa, ulkomaalaisten ostot ovat enemmän kuin Kolarin ja Muonion kunnan asukkaiden yhteensä. Vaikka Äkäslompolon väkiluku tuplaantuisi, ei se riittäisi korvaamaan ulkomaalaisten menetystä. Siksi pelkään kylän asukasluvun kääntyvän laskuun jos kaivos perustetaan Hannukaisiin.

Vaikka vastustan kaivoksen perustamista Hannukaisiin, en vastusta Kolarin kunnan kehittämistä. Olisi korka aika alkaa puhaltamaan täällä yhteen hiileen, niin Ylläksellä kuin Etelä-Kolarissakin. Ylläksen vetovoimasta voitaisiin päästä osallisiksi paljon nykyistä enemmän ja ympärivuotisemmin. Ylläs ei ole ainoa ulkomaalaiselle eksoottinen paikka Kolarissa. Teuravuoman suo on sellainen matkakohde, jota ei ole osattu hyödyntää riittävästi. Täkäläisestä tuntuu varmaan käsittämättömältä, että joku haluaisi lähteä suolle, mutta niin se tuntuu thaimaalaisestakin omituiselta, että turistit makaa auringonpaahteessa rannalla. Se on eksotiikkaa. Minäkin kävin Floridassa rämeretkellä, jonne paikallisia ei saisi suurin surminkaan. Oli erittäin mielenkiintoinen ja muistorikas kokemus. Ihan samoin suurkaupungin ihmisen vieminen keskelle Teuravuomaa olisi valtava tunnekokemus. Eksotiikkaa.

Pitkien etäisyyksien maassa turismi on helpoiten hyödynnettävä luonnonvara ja sen ympärille kasvaa monenlaisia työpaikkoja, kuten rakentamista. Siksi siihen kannattaisi panostaa vielä entistäkin enemmän, mutta ei pelkkään Ylläkseen, vaan myös Teuravuomaan, Muoniojokeen ja järvikyliin.

Muuta yritystoimintaa yritystoimintaa vaikeuttaa etäisyydet kaupunkeihin, joissa asiakkaat usein sijaitsevat. Maailma onneksi sähköistyy jatkuvasti ja satsaaminen tietoverkkojen kehittämiseen parantaa yritysten menestymismahdollisuuksia myös täällä.