Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Tosi vihainen

/ #75 Onko ihan pakko olla sokea ja tyhmä?

27.02.2014 11:16

Ei voi kuin ääneen nauraa, kun lukee juttuja kuvitteellisista työpaikoista. Kuinka naivi ihminen oikein onkaan? Monikansallinen yhtiö ei ole mikään sossunluukku, vaan voittoa tavoitteleva koneisto. Se toimii ainoastaan ja vain kannattavasti. Ja niin kauan kuin voittoa tulee, sen jälkeen pakataan tavarat ja lähdetään uuteen maahan kaivelemaan malmeja. Sotkut voi sitten siivota joku muu. Kiva nähdä, mistä maasta työntekijät tulevat. Kuinka moni esim. kaivoksen johdosta muuttaa Kolariin? Veikkaus: 0 kpl.

Ne jotka eivät tajua tulevan kaivoksen mittakaavaa, täytyy sanoa että tuskin ovat koskaan vaivautuneet tutkimaan karttoja. Vanha kaivos on pelkkä soramonttu tulevaan verrattuna, eikä sekään mikään varsinainen luontonähtävyys ole. Jos sieltä muutamalla kuorma-autolla rahdattiin joskus malmia ja tämä on mielikuva, niin kannattaisi varmaan päivittää kaivostietous tähän päivään.

Ei voi kuin ällistellä, kuinka rähmällään päättäjät ovat ulkomaisen yhtiön edessä. Kukaan kunnan päättäjistä tai valtuuston jäsenistä ei välitä pätkääkään niistä yrittäjistä, joiden elinkeino vaarantuu tai loppuu kokonaan, puhumattakaan alueen luonnosta jota ei koskaan saada takaisin. Ilmeisesti pienyrittäjyys on kaunista vain juhlapuheissa. Yrittäjät saavat itse taistella ihan yksin suurta kaivosyhtiötä vastaan, jolla on varaa palkata sellaiset lakimiehet ja konsultit, jotka ovat jo putsanneet maailmalla paikkoja ennenkin ja osaavat kyllä hoitaa homman kotiin.

Olisi kyllä tosi hauska nähdä kaivoksen kannattajien naamat, kun kaivosvaltaus ilmaantuu omalle takapihalle. Kolarissahan malmia riittää, joten ihan hyvin muutto voi olla edessä ihan kellä vaan. Kaivoslaki pitää siitä huolen.