Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #141

02.03.2014 22:05

Uutinen kaivosalalta tänään: Talvivaarassa on rikkivetyvuoto, jonka vuoksi paikalle hälytetty lukuisia pelastuyksiköitä.
Niinpä niin, suuren mittaluokan kaivoksilla voi tapahtua yhtä sun toista. Kemikaaleja, polttoaineita, ties mitä tarvitaan. Ainekset katastrofeihin asutuksen ja vesitöjen läheisyydessä ovat olemassa. Yksikin katastrofi olisi liikaa.
Keitä ovat he, jotka ovat ajaneet hanketta pystyyn vuosia ja uskotellen, ettei ole aihettta huoleen? Informointi tilaisuuksia kyllä, mutta sittenkin selvitykset osoittautuvat vajavaisiksi, jopa harhauttaviksi.
Miten ollakaan vanhojen, lopetettujen kaivosten nyky tilasta ei myöskään koskaan puhuta. Sitten alkaakin putkahdella tietoa täysin hoidotta jätetyistä vesialtaista, ennallistamatta jättämisestä. Voiko maamme viranomaistemme kykyihin ja taitoihin t. puolueettomuuteen luottaa lainkaan? Miten kukaan voi uskoa tulevaisuudessa asioita hoidettavan sen paremmin kuin ennen/nyt?