Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Allekirjoittanut

/ #155

03.03.2014 18:59

Surettaa todella paljon, että alueen matkailuyrittäjien mielipiteet tuntuvat olevat Kolarin kuntapäättäjille ihan yhtä tyhjän kanssa ja kaivoksen kannattajat sulkevat silmänsä siltä tosiasialta että kaivos tulee karkoittamaan matkailijoita ja monen yrittäjän vuosikymmenten raskas työ menee hukkaan kun elikeino menee. Kaivosta puolustetaan sen tuomien työpaikkojen perusteella, mutta kaivoksen takia katoavia työpaikkoja ei oteta huomioon.

Kaiken lisäksi kaivosyhtiö Nortland kamppailee talousvaikeuksien kanssa jatkuvasti ja minua ainakin huolestuttaa se, että yleensä talousvaikeuksissa aletaan ensimmäisenä karsia työntekijöistä ja ympäristön suojelusta.

Sitten on vielä sekin näkökohta, että jo nyt Äkäslompolon asukkaat, yrittäjät ja siellä vierailevat turistit alkavat olla sen verran masentuneita että Kolarin kunta saa tällä menolla laittaa kaivoksen tuotot suoraan mielenterveyspalveluihin, kun ihmisten elinkeino ja työpaikka viedään ja ympäristö pilataan.