Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #174

05.03.2014 16:31

Massiivinen avolouhoskaivoshanke ei mitenkään sovi matkailusta elävän Ylläksen kylkeen. Luontoa suoraan tuhoavan alueen (osayleiskaavaluonnos) koko on yhtä suuri kuin Äkäslompolon kylä, Yllästunturi ja Ylläsjärven kylä yhteensä! YVAssa ko. kaivostoiminnan haittoja ympäristölle on vähätelty tarkoitushakuisesti mm. kaivoskaava-alueen etäisyys Äkäslompoloon vastakaavoitetuista vapaa-ajan tonteista on vain alle 5km, puhumattakaan kaavaluonnoksen kaivosalueelle jäävistä taloista ja rakennuspaikoista. Kalaisat ja kalastukseen kunnostetut ja siihen EU-tukea saaneet Äkäsjoki ja Kuerjoki jäävät osittain kaivosalueen sisään ja kylkeen, mikä on erittäin arvelluttavaa toimintaa. Myös melontareitistö näiltä osin todennäköisesti lopetetaan? Maisemallisesti erityislaatuinen tulotie Äkäsjokivartta Ylläkselle on kaavaluonnoksessa siirretty joen toiselle puolelle, mikä edellyttää kahden sillan rakentamista, puhumattakaan siihen liittyvistä tietöistä herkän jokiuoman vieressä.
Edellä luetellut kaivossuunnitelman haitat ovat vain murto-osa ongelmista, mitä arvokkaalle luontomatkailukohteelle syntyy, mikäli hanke etenee! Kaikenkaikkiaan tuomittava hanke!