Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #196

07.03.2014 09:43

On tietenkin ymmärrettävää, että työ on ihmisille tärkeä, eivätkä pätkätyöt, kausihommat ole paras vaihtoehto.
Mutta tässä asiassa on kyse niin suuresta mokasta, ettei sillä ole mitään rajaa. Työ ei voi olla asia, jonka vuoksi tuhotaan ehkä yksi koko maapallon hienoimmista hiihto- ja matkailukohteista. Tällä maantieteellisellä leveyspiirillä, näillä luonnon olosuhteilla, valolla, metsillä jne. mitään vastaavaa on vähän.

Ne hyödyt, jotka saataisiin aikaiseksi muuttamalla tämä seutu kaivosalueeksi, eivät tulisi olemaan missään suhteessa aiheutettaviin menetyksiin tai jälkeen jäävään tuhoon. Tai verrattuna siihen, että mahdolliset erinäiset ylikansalliset sopimukset t. yleensä tällaisen yrityksen (voi myös muuttua ties miksi aasialaiseksi esim.) tulo alueelle lopulta sanelisi alueen kaiken päätöksenteon suunnan. Viis paikallisista t. turisteista. Viitteitä näistä on olemassa alueella jo omastakin takaa.

Lapin luonto on ainutlaatuinen, mutta vielä ainutlaatuisempi on tämä alue yksinään, sillä näitä tuntureita, näillä maisemilla, metsillä, yrityksillä ja niiden muodostamalla kokonaisuudella aidon kylä kanssa , vastaavaa Ei OLE MISSÄÄN muuualla! Tarjonnan monipuolisuuden suhteenkin tämä alue hakkaa jopa tunnettuja alppikohteita tarjonnallaan. Tarkoita ulkoilulajien, revontulien yms. lisäksi latukahviloiden laatua, Kotieläinpihaa, kirkkoa tapahtumineen, lähiympäristön tarjontaa, Ruotsin läheisyyttä ym ym.. Olen riittävästi kulkenut, tietääkseni mistä puhun.

Lukekaa hyvät ihmiset asioita kaivoksista, ja tästä suunnitelmasta. Katsokaa kaivosalueelle varattu alue kartasta jä ajatelkaa, ajtelkaa!
Maapallomme on täynnä alueita, jotka on pilattu ahneudella. Maailmalla monet lapset ovat kykenemättömiä koskaan oppimaan mitään, kun kaivosten seuraamukset ovat pahimmilllaan tuhonneet jopa oppimiskyvyn, puhumattakaan yleisen terveyden tasosta. Tämä hanke on suuri! Samoin todennäköisimmin seuraamukset pitkän päälle.!

Juuri nyt Talvivaara on aiheuttamassa ties millaiset kustannukset meille veronmaksajille, ympäristöseuraamukset lisäksi. Meillä ei ole varaa vastaaviin mokiin.

Etsikää käsiinne Lapin yliopiston matkailuun liittyviä kirjoituksia viime ajoilta, Lapin yliopiston lehti ym..
Matkailun muuttaminen vielä ympärivuotisemmaksi toisi lisää niitä monen perään kuuluttamia työpaikkoja, pysyväisempiä.
Itse Kolarin kunta on toimillaan osaksi syypää kesäkauden matkailun vähyyteen. Kunna toimisto kiinni keskellä kesää, työt kesken! Kylän suunnittelu näyttää olevan jollain tapaa "sokeiden" harteilla. Miten muuten olisi mahdollista kaikki mokat, joihin törmää vuosi vuodelta. Kyläkuva kuntoon vaikka pakolla, rahaa siistimiseen, ei autoilun kannattamiseen kylässä lisäämällä parkkialueita maisemaan! Työtä riittäisi entisen parantamisessa jatkuvien tonttikaavoitusten ja mökkimäärien kasvattamisen sijaan!!!

Matkailu hyvin suuniteltuna, ekologisuus huomioituna on monin, monin verroin pienempi paha, ja tämä tunturialue tulevaisuudessa, luonto säilytettynä, on ehkä kullan arvoinen! Hyvät päättäjät! Ajatusnystyrät toimimaan ja arvot kohdalleen!