Mopot 60km/h

KUOPIO

/ #338 Mopojen nopeudesta ja ikärajasta

02.08.2008 16:49

Tämä viestiketju on pyörinyt jo sen verran kauan, että siihen on tullut jo jos jonkin näköistä viestiä. Vanhempi väki puolustaa nykyistä käytäntöä ja nuorempi väki on kovasti nopeuden nostamisen kannalla - molempi parempi.
Itse olen sitä mieltä, että mopokortin voisi suorittaa sinä vuonna kun täyttää 15 vuotta riippumatta siitä onko syntynyt alku- tai loppuvuodesta - käydäänhän rippikoulukin samalla periaatteella. Silloin myös loppuvuonna syntyneet pääsivät ajelemaan mopolla jo syntymävuoden kesällä, eikä menisi yhtä kesää "hukkaan". Mopokorttiin pitäisi liittää ainakin pienimuotoinen käsittelykoe ilman suurempaa hinnannousua.
Mopojen nopeus pitäisi ilman muuta nostaa sille tasolle, millä se on ns. tehtaanasetuksilla - tällöin suurin osa mopoista kulkisi juuri tuon monessa kirjoituksessa mainitun 60-65 km/h ja vääntöäkin tulisi reippaasti lisää.
Väitänkin, että tämän muutoksen jälkeen suurin osa ylivirityksistä tulisi lähes tarpeettomiksi ja mopoillakin pysyisi taajama-alueilla muun liikenteen mukana.
Ns. tehdasasetuksissa olevan mopon moottori (ainakin 2-tahti) myös kestää huomattavan paljon paremmin ja skoottereiden voimansiirto samoin.
Tottahan toki jokainen mopoa hankkiva voisi sitten tehdä päätöksen ostotilanteessa, minkälaisen mopon hankkii. Toinen kulkee mahdollisesti 50km/h ja muutenkin pienempitehoinen ja toinen malli olisi mahdollisesti vähän tehokkaampi ja kulkisi sitten sen 65 tai jopa 70km/h.
Onhan nytkin jo sekä yhdelle, että kahdelle rekisteröityja mopojakin saatavissa.
Huom. niin myös moottoripyörien kuin autojekin tehoissa ja varustetasoissa kuin hinnoissakin on isoja eroja - miksei se ei voisi olla mahdollista myös mopoissa.
Suosittelenkin jokaiselle (ikään ja kokoon katsomatta) tutustumista liikenteen sujumiseen ns. vakiomopon satulasta käsin - on nimittäin aivan hirvittävää touhua olla tuolla liikenteen seassa kun kaikki painelevat ohi mitä ihmeellisimmissä paikoissa ja mopon nopeus tippuu pienessäkin ylämäessä alle 30km/h.
Tämä tällä erää tähän keskusteluun - toivottavasti joku/jotkut tulevat viemään tätä asiaa eteenpäin, päättäjille asti.
Mielestäni on aivan turhaa selitellä asiaa millään EU:n yhtenäisellä lainsäädännöllä, koska missään muussa maassa EU:n lakeja ei noudateta niin pilkuntarkasti kuin täällä meidän lintukodossamme.