Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Lyhytnäköistä toimintaa

/ #236 Kuntaan ei juurikaan verotuloja kerry kaivostoiminnan myötä

24.03.2014 09:08

Pitää muistaa näissä työpaikkojen ja verotulojen hehkuttamisessa ensinnäkin se, että verotuloja kunta ei kaivosyhtiöltä tule saamaan euroakaan. Vaan tuotantohan on tappiollista vuosikaudet ja jos se jossain vaiheessa muuttuu kirjanpidollisesti voitolliseksi, kierrättävät globaalit kaivosyhtiöt voitot "verotettavaksi" jonnekin päin maailmaa, missä ne jäävät käytännössä verottamatta.

Toisekseen käytetty työvoima on useimmiten näissä projekteissa ketjutettua alihankintaa, jossa keikkatyöntekijät vuokratyövoimafirmojen (jotka nekin ovat ulkomaisia) kautta tulevat töihin paikkakunnalle olematta kuitenkaan siellä kirjoilla.

Maksumieheksi näissä kaivosprojekteissa useimmiten jäävät suomalaiset veronmaksajat, kun tarvittavaa infrastruktuuria rakennetaan ja tuetaan verovaroin. Globaalit kaivosyhtiöt ovat tottuneet muualla päin maailmaa maksamaan täysin tarvittavan infran. Mutta Suomessa jostain syystä päättäjät ja viranomaiset ovat tukemassa tätä luonnolle katastrofaalista toimintaa verovaroin, jotta tänne periferiaan saataisiin ulkomaisia sijoituksia.