Haasta Jyrki Katainen elämään 3kuukautta toimeentulotuella!

tommister

/ #99 Sosiaalinen koe

26.03.2014 09:34

Suomen kansa maksaa myös poliitikkojen palkat, ihan siinä missä työttömien. Poliitikkoja ei pidetä pummeina. He tekevät kovaa työtä. Entä sitten yksinhuoltaja, jolla on useampia lapsia hoidettavanaan ja työelämään ei ole asiaa koulutuksen sekä/tai siitä johtuvan työkokemuksen puutteen vuoksi? Tai ne, jotka eivät yksin kerran muuten mahda työttömyydelleen mitään? Eiväthän työttömät työpaikoistaan päätä. Ne päätökset tekevät yleensä ihan muut ihmiset.

Mitä sitten sosiaalietuuksien nauttimiseen ja lorvimiseen tulee, se on yksilöllistä. Eivät kaikki lorvi. Ja millä tavalla "nauttia" sosiaalietuuksista, jotka menevät aika tarkkaan pakollisiin laskuihin ja ruokaan? Ei siinä kovin kummoista vapautta ole, että "etuuksista nauttisi". Aina hyvä vaihtoehto on, että ansaitsee lisätienestejä pimeästi. Samaan aikaan kun tuota ansaintamuotoa halveksitaan ja pidetään pahana, nykyinen toimeentulotaso ja yksilöllinen kulutustaso saattavat siihen pakottaa. Työttömyys voi siis olla kokopäiväistä työtä, joka on erittäin kuluttavaa niin henkisesti kuin fyysisesti.

Itseäni arveluttaa tässä adressissa se, että miten Jyrki tarkalleen voisi tulla toimeen toimeentulotuella? Hänellä on kuitenkin jonkin verran omaisuutta, jota hän voisi käyttää salaa tai saada salaa rahaa kavereiltaan tarpeen tullen. Hänellä olisi omat juoksevat kulunsa, jotka saattavat olla aika paljon enemmän kuin toimeentulotuki. Olisi vain yksinkertaisesti mahdotonta sovittaa hänen menojaan tuohon sosiaalietuuteen. Mutta mielenkiintoista olisi toki nähdä, mitä ajatuksia Jyrkille tulisi esimerkiksi siitä, onko kaikki se mitä hän tarvitsee tarpeellista? Tai mitä hän ajattelee siitä, jos käy niin, että paljastuu, ettei sosiaalietuuksien saajilla ole varaa edes hänen jälkiruokiinsa. Samaan aikaan käydään keskustelua siitä, miten myös parempiosaisten elintaso on laskenut verojen kanssa. Hekin tulevat huonosti toimeen, mutta huonoissa vain on eroa.

Jos Jyrki ei tähän haasteeseen lähtisi mukaan, olisi mielenkiintoista nähdä ketkä maamme hallinnossa suostuisivat siihen. Arvelisin, että vihreistä ja vasemmistolaisista löytyisi yrittäjiä, koska edustavat usein sellaista ihmisryhmää, jolle raha ei ole aivan niin tärkeä "vapautumisen" ja "nautinnon" väline kuin oikealla istuvien. Me, kansa olemme kuitenkin myös poliitikkojen palkanmaksajia ja työnantajia. Voivatko he kieltäytyä kansan heille antamista työtehtävistä?