Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #306

05.04.2014 11:47

Useissa viesteissä on verrattu matkailun aiheuttamia tuhoja kaivosten seuraamuksiin. Samoin pohjoisen lehtien nettikeskusteluissa. Kyllä pitää katsoa yksisilmäisesti, jotta pystyy pitämään näiden kahden aiheuttamia tuhoja samanarvoisina. Tai on ... tietämätön. Sanovatko sanat arseeni, uraani, radon, kadmium, sulfaatti, pienhiukkaset, vesitalous, rikastamo ym. ... mitään?

Matkailua paikanpäällä sisältä, sivusta, omakohtaisesti ja muiden kautta, lähempää ja kauempaa seuranneelle kunnan toiminnan ristiriitaisuudet seuraamuksineen ovat olleet iät ja ajat ikävää katsottavaa. Matkailu huimiin lukemiin, kaivos samoin ?

Nyt kaivoksen puolustajat moittivat paikallisten tuhonneen luonnon matkailulla. Olisivat rehellisiä ... Kunnan päättäjät (yleensä ei tunturialueelta), joista osa päättäjinä nykyisinkin, ovat laatineet ja runnoneet läpi kaavat (keiden myötävaikutuksella). Kaavat, joita alunperin varmaankaan kukaan paikallinen ei halunnut eikä uskonut tällaisina tuleviksi. Joita moni vastusti.
Monet kulku-, maisemalliset- ja ympäristölliset haitat ovat saaneet olla korjaamatta, kenenkään puuttumatta, mutta lisää tontteja, infraa pitää saada.
Valtion Metsähallituksen aluejohdon, Laatumaan etc. toimin on vuokrattu maat ilman ilmeisesti mitään rajoitteita rinneyrityksille. Tontteja yritettiin jopa huutokaupata jossain vaiheessa, tunturinjuurelta, tunturimetsistä. Kaikkea tonttisuunnittelua ei ole tehty lainkaan maisema ja ympäristö ykkösenä huomioiden. Taustalla, mikä idea?
Ylläs ilman kaivoksia -face book'in kuvasta näkyy kuinka Ylläksen lieveuomaston puustoisesta osasta on viety vuosien varrella aika pala, muokattu koneilla.

Adressi - ei Röhkömukanmaan kaavalle - kertoo, mitä on suunnnitteilla kansallismaisemaan tuhoamaan vielä yhtenäinen metsämaisema, muutaman kymmenen tontin vuoksi. Samalla tuhoten tien levennyksillä, suuremmalla risteyksellä Kellokasta vastapäätä, muulla infralla, koko alueen näkymät, rauha, luonto ja reitit! Kunnassa päätettyä sekin.

Matkailuun liittyville asioille on sentään mahdollista tehdä paljonkin maisemoinnilla, ohjeistamalla, rakennusten sijoittelulla, valaistuksen vähentämisellä, ... mikäli halutaan . Supistettu ympäristöviranomaisten toiminta niin kunnassa kuin ELY:ssä taitaa olla sellaisella tasolla, että eivät rahkeet riitä tarttumaan mihinkään. Uskallusta ja halua pistää rajat on tainnut puuttua jo paljon aiemmin, kun näkee, mitä kaikkea on sallittu.

Miten nykyinen viranomaisjoukko pystyisi pitämään tulevan mahdollisen kaivoksen aisoissa? Ei ole pidetty muuallakaan. Huikean mittaakaavan kaivosalue tulisi koskettamaan kaikkia alueen ihmisiä ja myös muuta Suomea.
Kansanedustan ja muiden alueen päättäjien olisi hyvä miettiä asioita myös omalta kotipihaltaan katsoen. Pölyt eivät tulisi pysymään sillä 1 km suoja-alueella. Vertailun vuoksi, uutiset kertoivat Saharan hiekan kirvelevän silmiä ja kurkkuja Lontoossa!

Ihmettelijöille ... eivätkö nämä allekirjoittajat ole juuri niitä, jotka sen leivän alueelle, kunnalle, siis joillekin teistäkin tuovat? Jos meitä, heitä, ei ole tulossa jatkossakin, on Kolarin kunta vailla työtä. 48 % kunnan tuloista on turismista liitännäisineen.
Nyt Kevitsasta näkyy kaivostoiminnan epävarmuus ja se millaisesta pelistä on kyse. Kerran käynnissä, ja "määräysvalta" ei enää suomalaisissa käsissä, vai onko ... ?
Sellaisenko varaan kunta ja myös alueen/monet muut kansanedustat haluaisivat saattaa alueen ihmiset, tuhoten nykyisten yritysten toimeentulon, pilaten samalla yhden Euroopan hienoimmista luontoalueista? Eikö tuo olisi jo synti ja väärin teko?