Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Takapihan kissa

/ #309 Ei vaan pysty tajuamaan

05.04.2014 16:34

Samaa mieltä epätoivoisen kanssa.

Mikä eniten hämmästyttää, päätöksiä tehdään näköjään jollain omituisella kateuskortilla tyyliin "hähhähhää nyt saavat nuo matkailuihmiset tur piinsa ja me kunnon palkkaa ja eläkettä". Lähteköön vaan muualle olemaan olevinaan rikkaiden turistiensa kanssa! Mehän emme ole niin tehneet, vaan uskollisesti kortistossa odotelleet, että joku kantaa työpaikan kotiovelle ja nyt on meidän vuoro! Työläiselle kunnon työtä eikä mitään toisten passaamista ja luonnonarvoista horisemista ja vielä ulkkomaan kielillä! Luonnonvarat on luotu meidän tuhlattaviksemme, että saadaan komea talo, kallis auto ja thaimaan matka ainakin kerran vuodessa, siellä kun tajuavat pitää hinnat alhaalla ja kaikki palvelut saatavilla meille tavallisille, rehellisille ihmisille.

Miksi ei nähdä mitä tässä on oikeasti tapahtumassa? Ehkä valtuutettujen omat talot sijaitsevat kunnan eteläpäässä, jonne ei kaivos näy eikä kuulu ja josta on mukava ajella kaivokseen töihin. Siellä on tosi helppo olla sitä mieltä että kaivos ei haittaa. Ei minuakaan suoraan haittaa Talvivaara, Sokli tai Kevitsa, mutta osaan silti olla surullinen luonnon tuhoamisesta.

Miksi Etelä-Suomessa asuva ei voisi ilmaista mielipidettään? Jos kuka niin tällainen henkilö näkee, mitä seuraa kun ympäristö tuhotaan. Ja jos joku ajattelee, että Lappi on vain jonkinlainen turistireservaatti ei kyllä näytä tajuavan ollenkaan, että täällä on hyvä myös lappilaisen asua. Ainakin minusta. Arvostan Kolarin upeaa luontoa, mm. erittäin hyviä terveyspalveluja ja puhdasta ilmaa. Jaksan palvella matkailjoita, jotka tulevat yhä uudelleen ja uudelleen luonnon ja laadukkaiden palvelujen takia. Jättävät myös tänne tukun euroja siinä sivussa, joiden avulla voimme asua täällä. Miksi ihmeessä pitäisi tehdä samat virheet yhä uudelleen ja uudelleen?

Totta kai olen valmis muuttamaan myös pois täältä jos/kun työpaikka menee alta ja ympäristö tuhotaan, kyllä maailmassa mukavia paikkoja riittää. Muistan kyllä tarkistaa kaivosvaltaukset siltä alueelta, ennen kuin sijoitan mitättömät rahani sinne. Se ei ole mikään ongelma, kun täältä pääsee pois tietä pitkin, junalla ja lentokoneella.

Kaikkein hämmästyttävintä on, että olen aina kuvitellut että vasemmisto on ns. pienen ihmisen asialla. Pitää tarkistaa käsityksiä, koska oikeasti he ovatkin ylikansallisten yritysten juoksupoikia ja -tyttöjä, jotka mielellään tuhoavat suurkapitalistiset lilliputtipienyritykset matkailualalta ja niiden työpaikat. Vai onko valtuutetut kenties ostettu?

Onko syynä se, että on helpompi palvella isäntää, joka ei ole ikivanhojen kaunojen takia vihattua sukua eikä se ärsyttävä naapuri, vaan Luxemburgissa sijaitseva postilaatikko? Onko mitään käsitystä näiden yritysten toimintatavoista? Saattaa tulla muutama yllätys, mutta onneksi muualta tuleva työvoima ei ole varmaan ihan niin pilkuntarkka työläisten oikeuksista.

Tulkaa nyt hyvät jäärät jo viimein tälle vuosituhannelle!