Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #334 Re: Re: Suuri kiitos Heli Kaulaselle !

10.04.2014 17:32

#333: j - Re: Suuri kiitos Heli Kaulaselle !

Niin, luepas viesti oikein, siinä puhutaan Kolarin elinkeinorakenteesta ( ei monipuolisesta ). Kolari on Suomen eniten matkailusta riippuvainen kunta,  jos et sitä tiennyt. Puolet Kolarin tuloista tulee matkailusta ! Turha kuvitella, että kaivostoiminta tuo tuloja matkailun lisäksi. Jos kaivos tulee, matkailu surkastuu. Kaivostoiminta ei tuo kuin muutaman työpaikan ja valtaosa kaivosmiehistä tulee Baltian maista ja Puolasta yms. Ilman matkailua Kolarin kunta menee konkurssiin, ei sitä kaivostoiminta ylläpidä. Eivät kanadalaiset ja puolalaiset maksa veroja Kolariin.

2000-luvun kaivostoiminnasta on kyllä riittävästi tietoa olemassa, lue lehtiä ja kuuntele ja katsele uutisia - Talvivaaran piti pelastaa Kainuun talous ja kuinkas kävikään , Sotkamolle ei tullut verotuloja suurista lupauksista huolimatta, vesistöt tuhottu samoin kuin lähialueet kilometrien säteellä kaivospölyn peitossa jne.  Talvivaaran prosessi on muualla maailmassa, mm. Australiassa todettu mahdottomaksi, joten se on sielläkin todettu käyttökelvottomaksi. Tämä vain esimerkkinä siitä millaista on 2000-luvun kaivostoiminta Suomessa ja yhtä uskottavalta tuntuu myös Hannukaisen hankkeen YVA-selvitys ym. lupaukset kaivostoiminnan vaarattomuudesta.

On se uskomatonta kuinka monet kolarilaiset eivät ymmärrä luontoarvojen päälle mitään, vaan ovat valmiit jopa kiihkomielisesti tuhoamaan kaiken muutaman luvatun työpaikan vuoksi ja vain lyhyellä tähtäimellä. Jos ainutlaatuinen luonto tuhotaan, niin se on sitten mennyt eikä sitä mikään enää korjaa. Ylläksellä on myös tuhansia loma-asuntoja, joihin tuhannet suomalaiset ovat investoineet useita satoja miljoonia euroja ja he maksavat Kolariin merkittävät kiinteistöverot ja tuovat vuosittain merkittävän tulon paikallisille yrityksille. Tämänkinkö kolarilaiset valtuutetut katsovan olevansa oikeutetuja tuhoamaan ilman, että asianomaisilla kärsijöillä on mitään sanan sijaa ? Haloo onko teikäläisillä kaikki inkkarit kanootissa ? Ajattelepa asioita vähän laajemmin ja kauaskantoisemmin kuin olet tähän asti tottunut ! Kuinka perustelet jälkipolville, jotka varmasti ovat nykyisiä fiksumpia, tällaiset katastrofaaliset hankkeet ?