Kivinokka uudelleen kansanpuistoksi – vetoomus kaupungin päättäjille

Linnea Haataja

/ #2 Arviointia yleisötilaisuudesta Kivinokasta 9.9. 2008 KLO 17-19

11.09.2008 17:44

Arviointia Kivinokan yleisötilaisuudesta 9.9. 2008 klo 17-19

Yleisötilaisuus Kivinokasta, sen säilyttämisestä ja sen kehittämisestä keskustelutti useita kymmeniä Kulosaaren kartanolla. Kivinokan kaunis luonto- ja mökkialue merkittiin vuonna 2002 selvitysalueeksi ja se selvitystyö on tarkoitus tuottaa vuoden 2008 loppuun mennessä.

Tilaisuuteen oli pyydetty vasemmiston Sirpa Puhakka, vihreiden Kimmo Helistö (hänen tilalleen tuli Tuomas Rantanen, vanha Kivinokan konkari), kokoomuksen Hannele Luukkainen ja demareiden Maija Anttila. Paavo Arhinmäki oli estynyt tulemaan eduskunnan täysistunnon takia. Tilaisuuteen pyydetyillä kaupungin valtuutetuilla oli erittäin selkeä ja yksimielinen kanta Kivinokan koko alueen säilyttämisestä, mökkeineen, aarnialueineen, lintuineen ja lepakkoineen. Ajattelipa joku päättäjistä vielä niinkin, että mökkiä voitaisiin rakentaa lisää, jos se on mahdollista. Päättäjäkollegat jakoivat myös toisilleen hyviä neuvoja siitä, miten asioita voi jo valmistella ja keskustella etukäteen mm. valtuustossa ja saada myönteinen ja demokraattinen ilmapiiri asioiden käsittelyssä. Alue tultaneen viemään osakaavana, ei paloiteltuna eteenpäin, nyt kannattaa helsinkiläisten luonnon ja luomun kannattajien olla aktiivisena. Kivinokan alueen käyttäjät sekä ulkoilijat että mökkiläiset (Jhl, Ponnistus ja Kivinokka ry.) lupasivat tehdä yhteistyötä jatkossa alueen kehittämisen hyväksi.

Tilaisuus auttoi meitä kaikkia ymmärtämään, että mikä huoli on ollut alueen menettämisestä pelkkään asuntorakentamiseen. Tilaisuudessa saatiin tietoa päättäjiltä, miksi ollaan tässä vaiheessa, eikä huolta ole sen menettämisestä asuntokäyttöön. Erittäin tyytyväinen ja suorastaan hämmentynyt yleisö oli kokoomusehdokkaan suoraan ja myönteiseen ajatukseen koko Kivinokan säilyttämisestä viher- ja virkistysalueena.

Hienoa, että kokoomus on ymmärtänyt ja oivaltanut luonnon suuren merkityksen ihmistä voimaannuttavana tekijänä. Tämä suurenmoinen ajatus saisi levitä kaikkiin kokoomuksen tuleviin päättäjiin, koska yleisö ja päättäjäkollegat antoivat ymmärtää, että juuri kokoomus on ollut jarru tässä Kivinokka asiassa monet kymmenet vuodet. Asumisen mahdollisuuksia löytyy varmasti muualtakin alueelta kuin Kivinokasta

Raili Pusila ja Linnea Haataja