Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Ällikällä lyöty

/ #336 Tyrmistynyt tällaisesta hankkeesta

11.04.2014 19:42

Herra j on selvästikin kiinnostunut Hannukaisen kaivoshankkeen vaikutuksista kun ottaa kantaa keskusteluun - kiitos siitä hänelle ! Monet kolarilaiset ovat niin syvällä poteroissaan puolustamassa kaivosta, että ääni ei enää kuulu poteroon eikä sieltä ulos.

Vertailu Talvivaaraan ja Vuokattiin ontuu melko pahasti, sillä ensinnäkin Talvivaara sijaitsee yli kaksi kertaa niin kaukana Vuokatista kuin Hannukainen Äkäslompolosta: Talvivaarasta Vuokattiin on yli 15 kilometriä kun Hannukaisista Äkäslompoloon seitsemän kilometriä, molemmat linnun tietä niin kuin pölykin kulkee. Lisäksi Vuokatti on enemmänkin eri liikuntalajien suorituspaikka kun taas Ylläs on luontomatkailukohde, jota nimenomaan markkinoidaan puhtaalla ja aidolla Lapin luonnolla ja Euroopan puhtaimmalla ilmalla. Tämän vuoksi matkailijat ovat tulleet Ylläkselle, eivät tutustumaan Euroopan suurimpaan avolouhokseen ! Kyseessä on myös koko alueen imago ja kun se menee, niin turha on yrittää todistella matkailijoille, että he ovat väärässä - siinä vaiheessa he ovat jo menneet parempiin matkailukohteisiin !

Jos on sattunut käymään niin, että ei ole kuullut Talvivaaran vaikutuksista ympäristöön ja matkailuun, niin kannattaa vaikka Googlata, niin sieltä löytyy infoa. Kaivoksilla kun on tapana aiheuttaa haittaa myös paikallisille asukkaille eikä pelkästään matkailijoille, jotka kyllä nopeammin voivat vaihtaa maisemaa kuin paikalliset asukkaat.

Ei Kolari kaikkea voi saada - se on matkailu tai kaivos. Kukin voi mietiskellä itsekseen kumpi on kestävämpi ja pitempiaikaisempi elinkeino, kumpi on riskittömämpi vaihtoehto ?