Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #348

22.04.2014 23:03

Lisää mielenkiintoisia asioita löytyy Ylläs ilman kaivoksia- face bookin sivuilta. Mm. Martti Asikaisen uusi US -puheenvuoro, mielipidekirjoituksia Luoteis-Lappiin sekä Pellervon-lehden juttu 80-luvun suunnitelmista Kesängin uraanin suhteen, kuvin kylän silloisesta elämänmenosta.

Juuri tänään, Earth day´n, maapallon päivän kunniaksiko järjesti Northland yleisötilaisuuden Kolariin? Mitä mahtaa asiasta kuulua ... mielenkiintoista.

On valitettavaa, suorastaan surullista nähdä, millä tolalla maassamme on suhtautuminen maapallon tilaan, katsoen mitä ja miten kaivoksista, ilmastonmuutoksesta yms. valtalehdissämme kirjoitetaan.
Ei edes mainintaa löytynyt sen paremmin Hesarista kuin nettilehdistä, ei Tv-uutisistakaan maan päivästä. Vähemmän kehittyneet maat kohta ohittavat meidät valveutuneisuudessaan tällä menolla.

Miten on ymmärrettävissä, ettei Hannukaisen asiasta kuulu enempää julkisuudessa? Eikö tuhansien ihmisten mielipiteillä ole maassamme mitään virkaa, edes uutisen, studiokeskustelun, syvemmälle pureutuvan artikkelin vertaa? Vähemmästäkin saadan juttuja aikaiseksi.
Poissaolollaan loistavat myös luonnonsuojelupuolen edustajat, niin järjestöjen kuin vihreidenkin osalta.
Mikä kaikkia estää, eikö tässä olisi asiaa kerrakseen pohdittavaksi? Minkälainen on demokratia, jossa tämän suuruusluokan asia vaietaan kuoliaaksi, lakaistaan maton alle?

Juuri näinä päivinä Lapin kevät on näyttänyt Ylläksen kauneimmillaan. Juuri tästä Lapin lumosta ja rakkaudesta Euroopan viimeiseen erämaahan kertoo uusin Lapin-Kansan kolumni Lappiin rakastuneet. Matkailun kasvusta huolimatta lumo on yhä löydettävissä myös Ylläksen seudulla. Miten kenelläkään on sydäntä saattaa kaikki tämä alttiiksi tuholle?