Lapsilisään korotus!

Joel Manner

/ #51

24.09.2008 20:59

Niin, miksei vain oteta rikkailta kaikkia rahoja ja anneta köyhille lapsilisinä, sitten vielä kansalaispalkka ja verohelpotukset? Mitä jos ajattelisi asiaa vähän laajemmalta kantilta? Eihän verohelpotuksia voi lisätä ja samaan aikaan jakaa lisää rahaa lapsilisinä tai muina rahallisina avustuksina. Jos rikkailta viedään ylimääräiset rahat,(jotka useimmiten on hankittu yrittämisen tai pitkän opiskelun ja uran avulla) ja ne siirretään vähätuoloisemmille, ollaan samassa tilanteessa kun vuosina 1917-1991 itänaapurissamme, ja tästähän olemme jo saaneet todisteen siitä, että se ei yksinkertaisesti toimi,(Venäjällä ei muuten ole lapsilisää ollenkaan). Tasapainoisessa yhteiskunnassa on sekä rikkaampia että köyhempiä, eikä tasaeroja tule tasoittaa keinotekoisesti, tämä nimittäin lisäksi vähentää houkutusta yrittämiseen, ja samalla romahduttaa talouden pikkuhiljaa. Tottahan se on että lapsilisä pitäisi standardoida tulojen perusteella, mutta ei liian rajusti.