Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #361

03.05.2014 21:38

Kaivoksen puolesta sivuilla, joku kirjoitti, kuinka Ylläs on ruma kesällä.
Totta se, että jäljet tunturissa ovat ikävää katsottavaa, kun vertaa kuvaan n. 10 vuoden takaa. Paremmin voisi olla.
Asialla eivät kuitenkaan ole olleet kyläläiset. Kolarin kunta ja Metsähallitus ovat tuntuneet antavan vapaat kädet vuokralaiselle. Sahanmuhakasatkin aikoinaan katosivat vasta kun asiaa ryhdyttiin peräämäään. Valvovien viranomaisten leväperäisyys on osasyyllinen moneen asiaan.

Kokonaisuudessaan seutu on kuitenkin todella kaunis, ja rauhallinen, edelleen. Sitä todistavat myös yhä uudelleen saapuvat ulkomaiset asiakkaat. Luonto itsessään pohjoisine ilmiöineen on meillä toisenlainen kuin esim. Alpeilla.
Avokaivosten jäljet ovat valitettavasti sellaisia, ettei taida kirjoittaja tietää lainkaan, mistä puhuu, mikäli vertaa niitä tuntureiden arpiin. Lisänä tulevat ne muut haitat maassa, vesissä ja ilmassa. Tunturia voi myös maisemoida, mutta kaivosta kaikkineen ... ei. Kaivos ei ole myöskään mikään mieltä ylentävä nähtävyys, saati turistikohde, kuten jotkut kaavailevat.