Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #362

04.05.2014 22:58

Ylläs ilman kaivoksia -face bookin kautta valaisevia, vakuuttavia ja vaikuttavia juttuja. Niin matkailusta ulkomaalaisen silmin kuin tunnetusti laadukkaan Aljazeeran kaivosohjelma.

Erinomainen ohjelma Aljazeera'lta, youtube, People & Power - Under Northen Lights. Kokoava reportaasi kaivoksista pohjoisessa, saamelaisista, Lapin hienosta luonnosta ja sen kohtalosta/tulevaisuudesta, haastatteluja puolesta/vastaan ...
Sen kuvista näkee hyvin, kuinka pöly kohoaa Talvivaarassa, mitä kaikkea myrkkyä on jo luontoon levinnyt ... , mitä tapahtuu Kiirunassa, Jokmokissa ... Mitä kaikki merkitsee paikallisille ihmisille ja hiedän elämälleen! Talvivaara, ihmisoikeusrikos maassamme, toteaa joku. Siinä pohdittavaa, mikä on minkäkin arvoista.

Nuorten reissaajien, acruisingcouple.com, 15 Ways Ylläs. Finland -juttu kertoo puolestaan tietämättömille, asiaan perehtymättömillekin hyviä syitä säilyttää matkailu. Tuo hyvin esille alueen toimintojen monipuolisuutta, iloa myös hiihtotaidottomille.

Hurjaa, ikävää katsottavaa kuvina ovat maailman 15 suurinta kaivosta, johon löytyi linkki - Kyllä Hannukaisen kaivokselle -adressista, kirj. 182. Siinä mietittävää monille. Onko tällainen todella sitä, mitä haluamme itsellemme ja lapsillemme tulevaisuudessa?

Ilmastonmuutos on tässä ja nyt, vaikka lehdistö sujuvasti siitä edelleen lähes vaikenee. Samoin vaietaan kaivoksista. Yllä mainituista voisivat ajankohtaisohjelmamme, valtamediamme ottaa mallia! Tulemme tarvitsemaan puhdasta luontoamme ja vesistöjämme entistä kipeämmin säiden ääri-ilmiöiden vain kasvaessa.