Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #384

13.05.2014 22:30

Ylläksen matkailu ja rinnalle suunniteltu Euroopan suurin avokaivos on mittakaavaltaan ja merkityksellisyydeltään sen suuruinen asia, etteivät sitä pysty ulkopuoliset tai edes kolarilaiset kaivoksen kannattajat käsittämään ilman aitoa perehtymistä. Päätösten teko lonkalta ei tässä asiassa käy.

Jopa monille kylien asukkaille, monivuotisille turisteille ja mökkiläisille todellinen mittakaava on selvinnyt vasta viime vuoden myötä.
Koko kaivosprojektista on paikallis-/alueuutisten lisäksi uutisoitu hyvin vähän tässä tiedonvälityksen vapauden kehdossa ... tilanne jatkuu 20 000 nimeä lähenevästä adressista huolimatta .
Viimeistään tässä vaiheessa itse kunkin on syytä lukea, katsoa ja kuunnella, tutkia, kaikki viimeaikaiset kaivosuutiset, artikkelit, ohjelmat ja niiden lisäksi etsiä linkit kuviin maailman suurimmista kaivoksista, myös Ruotsin kaivoksista. Vasta siten voi saada asian tärkeydestä ja ristiriitaisuudesta edes jonkinlaisen käsityksen, jos ei muuten ymmärrä. Virhepäätöksiä on myöhäistä katua!

Ylläs ilman kaivoksia - facebookin kautta löytyy helposti paljon asiallista informaatioita linkkeineen. Lisäksi on syytä perehtyä Hannukaisen YVA-lausuntoon, ym. asiakirjoihin mm www.kolari.fi kautta. Sieltä löytyvät n. yva:n puolivälistä alkaen vesistöjä, pohjavesiä, malmissa olevia raskasmetalleja, uraania ym. koskevat tiedot, samoin mm. räjäytyksissä käytettävä kemikaali ja vaikutukset. Selvityset osoittautuvat monissakin kohdin puutteellisiksi, epäselviksi, vaikeasti hahmotettaviksi, ELY:n mukaan.

Huomioiden Talvivaaran, Raahen, Hituran, Kevitsan, Pahtavaaran ym., jopa Suurkuusikon viimeaikaiset tapahtuma ja uutiset ja mitä kaikki oikeasti merkitsee, voisi mieli muuttua. Kaikki uutiset ovat todellisia, tapahtuneita.

Tiedättekö oikeasti, mitä asiaa ajatte? Kuten ylempänä todetaan Talvivaaran kaivosalue on n. 60% suunnitellusta Hannukaisesta. Jokainen kiinnostunut lienee nähnyt, miltä T.vaarassa näyttää. Oletteko todellakin valmiita muuttamaan tämän luonnonkauniin, poikkeuksellisen puhtaan alueen kaikkineen, raiskatuiksi kaivosmaisemiksi, pilatuiksi joiksi ja soiksi, ... teollisuusalueiksi kaikkine rakennelmineen? Hävittämään suokukot, suuret hillasuot, riskeeraamaan niin kalat kuin marjat ja sienet? Vaikka työpaikat ovat tärkeitä, niin ei mihin hintaan hyvänsä, varsinkaan kun vaihtoehto jo on.

Uusin uutinen kaivossaralta: Pahtavaaran kaivosta pyörittävä yritys on hakeutunut konkurssiin (Taloussanomat). Kun kaivokset hakeutuvat konkurssiin tuon tuosta maailmanmarkkinahintojen heilahdellessa, heikkojen malmioiden, rahoitusvaikeuksien yms. vuoksi, herää kysymys, voiko tällainen toiminta olla kaiken mahdollisesti menetettävän arvoista, mitenkään? Ei voi!

Mikäli kaivoksen toteuteussa matkailuyritykset ovat konkussissa matkailijoiden ottaessa jalat alleen, korvaavatko päättäjät menetykset? Vai korvaako kaivosyritys? Kuka korvaisi? Syyllinenhän/syyllisethän tiedettäisiin. Asiakirjojen perusteella kaivokselle lunastettavien alueen asuntojen korvaukset olisivat vain kymmenesosa todellisista arvoista. Siis suunnaton varallisuuden siirto oman maan kansalaisilta ulkomaisten toimijoiden hyväksi, loppujen lopuksi. Vai miten tämä menee?

Kunta- ja muidenkin kannattajapolitikkojen on lobbareiden kuuntelemisen sijasta syytä paneutua asiaan oikeasti. Lehti- ym. tiedot kuntapäättäjien tiedon tasosta ovat osoittaneet heidän käsittämätöntä tietämättömyyttään. Onko edelleenkään tehty kunnollista vertailua, analysointia, matkailun ja kaivostuottojen välillä? Nyt tutkimaan asioita. Tulevaisuudessa ei tulisi käymään vastaukseksi, ettei voitu tietää!