Alma Media boikottiin syrjinnän vuoksi - Tapaus Johanna Korhonen

Jaakko Mäkinen

/ #13 Entäpä Korhosen perättömät puheet?

09.10.2008 21:20

Pari asiaa, joista Johanna Korhosen puolesta meuhkaavat eivät joko tiedä, tai välitä:

1)
Miksi "unohdetaan", että Johanna Korhonen jäi kiinni valheesta, heti julkistaessaan tunnetun muistionsa?
Hän väitti, että puolisonsa oli lupautunut vaaliehdokkaaksi viime keväänä, eikä enää voinut ehdokkuudesta irtaantua, Korhosen tultua valituksi. Väite on täysin perätön.
Korhonen allekirjoitti Lapin Kansan työsopimuksen 5.9.2008.
Ehdokaslistojen jättöaika päättyi 16.9.2008 klo 16, ja siihen asti kuka tahansa saattoi peruuttaa ehdokkuutensa.

Korhosen oman muistion mukaan Alma edellytti koko perheen muuttamista, ja Korhonen ymmärsi sen merkityksen (päätoimittaja sitoutuu) ja hän kertoo vakuuttaneensa Almalle näin myös tapahtuvan. Siten puolison oleminen ehdokkaana Vantaalla saattoi antaa Almalle aiheen epäillä, että Korhonen oli valehdellut heille.

2)
Journalistin päätoimittajana Korhonen oli itse hyvin tehokas suuntukkija. Hänen linjansa, lehden sisältö ja Korhosen omat kirjoitukset herättivät kovaa kritiikkiä, mutta Korhonen kielsi sen julkaisemisen. Vain Korhosta kehuvat tekstit kelpasivat Journalistiin (muutamin harvoin poikkeuksin). Pohjanoteerauksena Johanna Korhonen julisti häntä kritisoivat kirjoitukset rikoksiksi.

Kannattaa miettiä, saattaisiko mm. näillä seikoilla olla merkitystä Alman ratkaisussa. Mitenkään kiistämättä sitä, että tyylitöntä myöhäisherännäisyys Almalta toki oli.