Aseiden täyskielto toteutettava

14.11.2008 15:21

PÄIHTEET LIIKENTEESSÄ

2.1. Alkoholi

Vuosittain tieliikenteessä saa surmansa lähes 400 ihmistä. Rattijuoppojen onnettomuuksissa kuolemantapaukset ja vammautumiset ovat tavallisempia kuin muissa onnettomuuksissa. Niissä kuolee vuosittain noin 90 ja loukkaantuu noin 1100 henkeä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat ennakkotietojen mukaan vuonna 2007 yhteensä 290 kuolemaan johtanutta moottorikäyttöisen ajoneuvon onnettomuutta, joista 86:ssä (30 %) jollakin osallisella kuljettajalla oli veressään alkoholia vähintään 0,5 ‰.

Rattijuopumukset Euroopassa
Euroopan tasolla rattijuopumusonnettomuuksissa kuolee vuosittain 17 000 henkilöä, mikä tarkoittaa yli kolmannesta kaikista EU:n tieliikenneonnettomuuksista. Miehiä kuolee rattijuopumusonnettomuuksissa vuosittain 15 000 ja naisia 2 000. Rattijuopumusonnettomuuksissa 10 000:ssa kuolee muu kuin kuljettaja.

Lähde: Liikenneraittiustyöryhmä

Alkoholi on keskeinen kansanterveydellinen huolenaihe Euroopan unionissa. Euroopassa on suhteellisesti eniten alkoholinkäyttäjiä koko maailmassa, suurin alkoholinkulutuksen taso asukasta kohti ja paljon alkoholiin liittyviä ongelmia. Alkoholinkäytön seurauksena EU:ssa on paljon kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia ja se johtaa myös monenlaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, kuten väkivaltaan, huliganismiin, rikollisuuteen, perheongelmiin ja sosiaaliseen syrjäytymiseen sekä työn tuottavuuden heikentymiseen. Alkoholi on syynä 12 prosenttiin miesten ja 2 prosenttiin naisten ennenaikaisista kuolemista ja vammautumisista EU:ssa.

Lähde: Terveys-EU

Jo lähes kuusi suomalaista kuolee joka päivä viinaan.

Kuolleita on keskimäärin kolmannes enemmän kuin vuosituhannen alussa, selviää Tilastokeskuksen tuoreista kuolinsyytilastoista. Naisten osuus on suurentunut enemmän: alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen kuoli viime vuonna puolet enemmän naisia kuin vuonna 2000.

Vielä enemmän ovat lisääntyneet kuolemat alkoholin aiheuttamiin maksasairauksiin kuten maksakirroosiin. Ne tappoivat 562 ihmistä 2000 ja 998 viime vuonna. Miesten kuolemat lisääntyivät 76 ja naisten 67 prosenttia.

"Kuolemat ovat jäävuoren huippu. Ennen kuolemaa on iso joukko ihmisiä ollut pahasti sairaana", muistuttaa Kansanterveyslaitoksen pääjohtaja Pekka Puska. Kansanterveyslaitos kutsuukin alkoholia suomalaisten suurimmaksi terveysuhaksi.

Lähde: Helsingin Sanomat 29.11.2007

Tuossa on vain muutama esimerkki siitä että alkoholi aiheuttaa enemmän tuhoa kuin aseet, mutta alkoholi kuten aseet sekä monet muut asiat ovat melkovaarattomia oikein käytettynä, enkä tahtoisi kenenkään yrittävän täysikieltoa alkoholille.

Nykyihmiset saavat elokuvista ja muustamediasta aivan väärän kuvan aseista, ja jos he tai heidän ystävänsään ei harrasta aseita, niin kuvitellaan ettei kukaan muukaan niillä mitään tee. Tai sitten jos edes yritetään väittää ettei jonkin tyyppisillä aseilla voida tehdä muuta kuin tappaa, niin eivät sen sanojat tiedä harrastuksesta mitään.
Melkein kaikille (ellei kaikille) myytäville aseille on jonkinlainen ampumaurheilulaji tai muu hyväksyttävä käyttömuoto, muuten eivät valmistajat niitä tekisi. Ja vaikkei se olisi muuta kuin peltipurkkien ampumista, se voi olla jonkun henkilön harrastus eika se ole vaaraksi kenellekkaan jos tämä henkilö toimii asiallisesti.

Paljon tärkeämpää olisi kiinnittää huomiota nuorten mielenterveys ja päihdeongelmien huoltoon kuin yrittää ottaa harrasteväline / työkalu pois lainkuuliaisilta ihmisiltä. (Rikolliset eivät kuitenkaan välitä siitä mitä laki sanoo).