Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

Lähde; Paul Widen

/ #70 KUN TOTUUTTA EI SAA KERTOA

09.08.2014 14:44

KUN TOTUUTTA EI SAA KERTOA

Julkaistu 1 elokuuta, 2014.

Myöhään tiistai iltapäivällä 29.heinäkuuta, pääsi italialainen (mies) toimittaja Gabriele Barbatin rajan yli Gazasta Israeliin. "Ulos Gazasta ja kauaksi Hamasin kostolta." Väärin asennettu rakettisytytys tappoi lapsia eilen Shatissa. Todistajat: "Gazan aseistetut miehet ryntäsivät sinne ja korjasivat heti pois sirpaleet", kirjoitti hän välittömästi uutisenTwitterissä.

Mihin hän viittasi oli räjähdys palestiinalaispakolaisten leikkipaikka leirillä al-Shati maanantaina. Hamasin tiedottaja sanoi, että kymmenen lasta kuoli, kun Israelin miehittämätöntä lentokone ampui ohjuksen paikassa, jossa lapset olivat leikkimässä. Israelin puolustusvoimat (IDF) kuitenkin kiistää, ettei se ole tehnyt yhtään hyökkäystä sillä alueella ja väitti sen sijaan, että yksi terroristijärjestö Islamic Jihadin suuri raketti oli väärin sytytetty ja putosi nimenomaan juuri pakolaisleirille. Noin 10-15% yli 2900 ammutuista raketeista joita terroristit ovat ampuneet Gazasta Israeliin, on pudonnut 8 heinäkuusta lähtien sisälle Gazan omalle alueelle, joka on Hamasin hallussa. IDF:n selitys tapahtumasta on varsin uskottava! Koska Gazan alueella olevat toimittajat eivät vahvistaneet tietoa, niin tapausta ei pidetty uskottavana kun rakettiräjähdys pääsi uutisten kautta kuluttajien tietoon, esimerkiksi Ruotsissa. Sen sijaan Hamasin linja syytti Israelia suorittamastaan verilöylystä lapsia kohtaan.

Vasta kun toimittaja Gabriele Barbatin onnistui pakenemaan Gazasta, uskalsi hän raportoida totuuden: "Lasten leikkikentällä Al-Shatissa, palestiinalaisten raketti tappoi lapset, johon oli tullut sytytyskatko." Eikä siinä kaikki: "Terroristit raivasivat kaikki todisteet pois paikalta ja sitten laittoivat lasten kuolemat Israelin tilille!"

Tapaus osoittaa, miten raportointi Gazasta sensuroituu journalistien keskuudessa, koska he pelkäävät kostontoimenpiteitä Hamasilta jos he rikkovat terroristijärjestön medialle antamia toimintaohjeita. On kiellettyä ottaa kuvia esimerkiksi, aseistetuista Gazan sotilaista, Hamasin kuolleista jäsenistä- ja rakettien ampumis kuvia Gazan alueelta Isareliin. Reportterit, jotka ilmaisevat kritiikkiä Hamasia vastaan, uhkaillaan ja siksi toimittajat ovat useaan otteeseen saaneet poistaa viestejään Twitterissä ja jopa uutisten ja lehtien toimituksissa ovat joutuneet pyyhkimään toimittajien negatiiviset raportti artikkelit internetistä. Siksi on hyvin vähän kuvia, jotka kertovat palestiinalaisten Gazassa, osallistuneet sotatoimiin. Gazan alueelta ei saa kuulua kriittisiä ääniä Hamasin brutaalista taktiikka vastaan, eikä myöskään raportoida kyynistä käyttöä ihmiskilvistä. On kuitenkin julkaistu rajaton määrä kuvia loukkaantuneista ja kuolleista siviileistä ja sitähän Hamas juuri haluaa. Suuri joukko Ruotsin sanomalehdistä on kritikoimatta liittyneet terroristijärjestön puolelle ja jopa julkaisevat kuvia kuolleista lapsista.

Uutistenraportoimisen jälkeen uutiset Gazasta olisi siksi pidettävä mielessä, että Hamasilla on erittäin vahva vaikutusvalta vaikuttaa kuvan alkuperäiseen todellisuuteen, lähettäessään kuvia mediaan. Mitä terroristijärjestö päättää, mikä heidän mielestään on heille edullisinta raportoida, niin ei luonnollisestikkaan voi toimittajilta paikanpäällä vaatia että olisivat puolueettomia.

Kääntänyt vapaasti suomeksi Tellervo Nyberg.

Lähde; Paul Widen

Jerusalem

När sanningen inte får sägas
Publicerad 1 augusti, 2014

Ett bepansrat trupptransportfordon på gränsen till Gaza (foto: IDF)
Sent i tisdags eftermiddag 29 juli, tog sig den italienske journalisten Gabriele Barbati över gränsen från Gaza till Israel. Ute ur Gaza och långt från Hamas vedergällning: feltänd raket dödade barn igår i Shati. Vittnen: Gazas väpnade män skyndade dit och röjde splitter, skrev han genast på Twitter.

Det han syftade på var en explosion på en lekplats i det palestinska flyktinglägret Al-Shati i måndags. En talesman för Hamas uppgav att tio barn dödades efter att ett israeliskt obemannat flyplan avfyrade en missil mot platsen där de befann sig. Israels försvarsstyrkor (IDF) förnekade emellertid att man skulle ha utfört några attacker i området och hävdade istället att en av terroristorganisationen Islamiska Jihads stora raketer hade feltänt och slagit ner i flyktinglägret. 10-15 % av de över 2900 raketer som har avfyrats av terrorister i Gaza mot Israel sedan den 8 juli har slagit ner inne på Hamas-kontrollerat område. IDF:s förklaring till händelsen är alltså fullt plausibel, men eftersom inga journalister i Gaza bekräftade uppgifterna betraktades de inte som trovärdiga när de nådde nyhetskonsumenter i exempelvis Sverige. Istället betonades Hamas linje, som anklagade Israel för att ha utfört en massaker på barn.

Det var alltså inte förrän journalisten Gabriele Barbati lyckades ta sig ut från Gaza som han vågade rapportera sanningen: barnen på lekplatsen i Al-Shati dödades av en feltänd palestinsk raket. Och inte nog med det: terroristerna röjde sedan undan bevisen och lade skulden på Israel.

Händelsen visar hur rapporteringen från Gaza censureras av journalisterna själva, eftersom de fruktar för vedergällning från Hamas om de bryter mot terroristorganisationens mediadirektiv. Det är förbjudet att ta kort på exempelvis väpnade män, döda Hamas-medlemmar och raketavfyrningar. Journalister i Gaza som uttrycker sig kritiskt mot Hamas utsätts för hot och har därför vid flera tillfällen tvingats radera inlägg på Twitter och till och med fått sina redaktörer att ta ner deras artiklar från internet. Det finns därför ytterst få bilder som visar palestinier i Gaza som deltar i stridshandlingar. Inga journalister i Gaza höjer kritiska röster mot Hamas brutala metoder och cyniska användande av mänskliga sköldar. Däremot finns det ett obegränsat antal bilder på skadade och dödade civila och det är precis så Hamas vill ha det. Ett stort antal svenska dagstidningar har helt okritiskt gått terroristorganisationen till mötes och till och med publicerat bilder på döda barn.

När man tar del av nyhetsrapporteringen från Gaza bör man alltså ha i åtanke att Hamas har ett mycket starkt inflytande på den verklighetsbild som förmedlas. När en terroristorganisation bestämmer vad som är lämpligt att rapportera kan naturligtvis journalisterna på plats inte göra anspråk på att vara opartiska.

Källa; Paul Widen

Jerusalem