Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!

ope

/ #12 Nyt taistellaan oppilaiden puolesta

20.08.2014 03:33

Kiitos Nooralle ja kaikille muillekin asian puolesta kantaa ottaneille ja asian eteen päin vieneille. Olen erityisluokanopettajana erittäin, erittäin huolissani tästä suuntauksesta, mikä nyt on ehdotuksena. Se romuttaa täysin erityisen tuen lasten oppimisen. Integraatio on hieno asia ja sitä pitää vahvistaa, mutta järkevissä rajoissa. Ei saa unohtaa kummankaan oppilasryhmän, erityislasten ja yleisopetuslasten, oppimisen tavoitteita.

Osa ns. asiantuntijoiista puhuu hienosti integraatiosta ja saa sen kuulostamaan toimivalta, mutta eihän se käytännössä toimi ellei siihen satsata todella paljon resursseja. Erittäin suuri heikennys on se. että avustajat laskettaisiin mukaan opettaja-oppilassuhteeseen. Avustajat ovat todella tärkeitä opetuksessa, mutta onhan selvää, että lyhyen koulutuksen saanut avustaja ei voi mitenkään korvata 5 vuoden koulutuksen saanutta opettajaa. Emme mekään anna esimerkiksi lähihoitajan leikata umpisuoltamme! Kyllä minä olen ylpeä omasta koulutuksestani ja osaamisestani ja se ei ole avustajien väheksymistä, jos näin on. Siitä huolimatta arvostan suuresti avustajia ja heidän työpanostaan. Ilman avustajia työstäni ei tulisi mitään enkä selviäisi päivääkään yksin.

Yli 20 vuotta erityisopetuksessa olleena tiedän, että yleisopetukseen laitetut erityislapset "heitetään" turhan helposti luokan ulkopuolelle avustajan kanssa "tekemään jotain". Meidän luokan- ja aineenopettajakoulutus ei ole mitenkään muuttunut kouluttamaan opettajia tällaisiin ryhmiin integraatio-ajattelun mukaisesti. Vanhempia huijataan kylmästi ajatuksella "kaikki ovat tasa-arvoisia jne. " Yleensäkään suurin osa vanhemmista ei tiedä / tiedosta, miten alas koulujen resurssit yleensä on ajettu. Nyt on pakko toimia, jos halutaan pitää edes jonkinlaiset oppimisen edelleytykset erityisen tuen lapsilla ja sitä myötä kaikilla oppilailla.

Ministeri Kiuru ei ymmärrä asioita ja hokee samoja fraaseja. Itsekin olen lähettänyt hänelle sähköpostia ja mitään vastausta en ole saanut. Jopkaisen on nyt toimittava ja otettava yhteyttä myös  asiantuntijoihin ja kaikkiin korkean tason päättäjiin , jotka voivat omalla arvovallallaan vaikuttaa asioihin.

Voimia meille kaikille!