Ex-muslimia ei saa käännyttää Iraniin - Vetoomus Ibrahim Palanin puolesta

Adressin tekijä

/ #7 Kristityksi kääntymisellä on hintansa

11.12.2008 13:32

Useampikin henkilö on, mielestäni aiheettomasti, pelännyt kristityksi kääntymisestä tulevan "turvapaikka-automaatti". Huoli on tietysti ymmärrettävä mutta ei perusteltavissa.

Ensinnäkin, kristityksi kääntyminen on hengenvaarallista vain jyrkän linjan muslimimaan, kuten Iran, Saudi-Arabia ja muutama muu, kansalaiselle. Muslimi ei kuitenkaan käänny kristityksi kevein perustein. Islamin hylkääminen on ko uskonnon pahin synti. Ja vaikka valtio ei vainoaisikaan, ihan riittävästi saa kestää toisten muslimien taholta. Yleistä on että perhe, suku ja ystävät hylkäävät "luopion", kunnon työ- tai koulutuspaikkaa on vaikea saada jne.

Toiseksi, kristityksi kääntymiselle on kriteerit, se ei ole yhtä helppoa kuin kirkosta eroaminen. Valitettavasti ne tietysti vaihtelevat kirkkokunnittain, ja siksi voisi olla hyvä jos kirkot ja viranomaiset sopisivat yhteisistä kriteereistä jotka täyttävä henkilö katsotaan aidosti uskontoa vaihtaneeksi. On kirkkojenkin intressissä ottaa jäseneksi vain aidon ratkaisun tehneitä.