Pakkoruotsi pois

11.09.2014 08:31

#1: Arto Määttä -

Pakkoruotsi.

Kyllä, nyt menee taas Suomalaisilla niin hyvin että valituksen aiheet ovat loppumassa kesken. Aina kun näin käy kaivetaan esiin vanha kunnon pakkoruotsi keskustelu. Tämä on mm. kireän alkoholilain ja polititikkojen palkkatason ohella perus junttisuomalaisen lempi "nyt otan kantaa tärkeään yhteiskunnalliseen ongelmaan"- puheenaihe.

Pakkoruotsissa ongelmana on se, että suomalainen ei koe että tekee ruotsinkielellä yhtään mitään. Onhan se ihan itsestään selvää että jos osaa jonkun toisen kielen niin se on aivan turhaa, etenkin kun ruotsinkielen avulla pystyy ymmärtämään muita pohjoismaisia kieliä lähes täydellisesti, on helpompi opetella muita samantyyppisiä kieliä kuten saksaa ja englantia, ja, niin, pystyy kommunikoimaan oman maan vähemmistön kanssa. Kaikki nämä asiat ovat täysin turhia.

Puhumattakaan siitä mitä pakkoruotsi vie meiltä pois. Pakkoruotsi on kaiken konsumoiva musta aukko opetussuunnitelmassa joka eliminoi kaikki mahdollisuudet opiskella mitään muita kieliä. "Miksi meillä on pakkoruotsi kun voisi opiskella jotain tärkeämpää?" Koska pakkoruotsi kieltää kaiken muun kieliopetuksen. Se vie kaiken tilan, kaiken potentiaalin opetella mitään muuta ja kaiken energian pärjätä koulussa. Pakkoruotsi on olemassa siksi että voisimme syövyttää opiskelijat hitaasti hengiltä. Haluaisitko opiskella ranskaa, saksaa tai venäjää? Koulussa on sellaiset mahdollisuudet sekä ala- että ylästeelta eteenpäin. Puhumattakaan siitä kuinka paljon eri kieliä yliopistossa saa opiskella. Mutta se ei valitettavasti käytännössä ole mahdollista koska pakkoruotsi tulee sinun ja potentiaalisen avaran kielimaailman välille ja työntää sinut takaisin synkkään suohon jossa joudut takaisin taivuttamaan epäsäännöllisiä ruotsinkielisiä verbejä.

Pakkoruotsi on sen takia uniikki aine. Mikään muu aine ei pysty tähän. Ei ole pakkokemiaa tai pakkomatematiikkaa tai pakkoliikuntaa. Nämä aineet, joiden tuntitarjonta on täsmälleen yhtä aikaa konsumoivaa, eivät maagisesti tuhoa kaikki mahdollisuudet opiskella mitä lystää. Ne eivät kykene tukehduttamaan kaiken muun opetuksen niinkun pakkoruotsi tekee.

Sanotaan että kyseessä ei ole ruotsinkielenopetusta mitään vastaan, pitäisi vaan itse saada päättää mitä haluaa opiskella. Koska itse ainakin ala-asteella omaksuin täydellisen ymmärryksen maailmasta ympärilläni ja mitä taitoja minulta vaaditaan jotta pärjäisin tulevaisuudessa ja pystyisin saavuttamaan täydellisen potentiaalini veronmaksajana. Pitää antaa 7-vuotiaalle itse ohjat, mahdollisuus päättää mitä haluaa opiskella. Mutta tämä siis ei tarkoita mitään muuta ainetta paitsi pakkoruotsia. ja edelleen kyseessä ei tosiaan ole mikään hyökkäys toista kotimaista kieltämme kohtaan. Eihän mikään muu aine täydellisesti tuhoa ihmisen kykyä ajatella ja toimia paitsi pakkoruotsi.

Joten sinä keski-ikäinen mies joka peruskoulun jälkeen lähdit suoraan isäsi sementtifirmaan töihin ja olet kaivanut ojanpohjaa viimeiset 40-vuotta: olen pahoillani että kun oikein kovaa yrität muistella kouluajoiltasi yhtään mitään, sinulle tulee mieleen pakkoruotsi joka on vienyt 120 tuntia elämästäsi ja tuhonnut täysin koko tulevaisuutesi. Olen pahoillani että tämä asia on sinulle kaikkien muiden valtiollisten ongelmien yläpuolella ykkössijalla ja herättää sinut öisin kun tuskanhikisenä huudat ja sätkit kauhusta muistellen pakkoruotsin konsumoivaa otetta kurkustasi. Ymmärrän täysin miten sinulla on minkäänlaista kykyä käydä järkevää keskustela yhtään mistään ja toivon että tulevaisuudessakin saan lukea sinun mieltä avartavia mielipiteitä joka ikisellä keskustelupalstalla jossa fontti on sen kokoinen että pystyt lukemaan ja kirjoittamaan sinne.